خواص آب پرتقال و تاثیر آن بر سلامتی

خواص آب پرتقال و تاثیر آن بر سلامتی

خواص آب پرتقال و تاثیر آن بر سلامتی

 

آب پرتقال صحیح چگونه به دست می آید؟

پرتقال را پوست کنده، البته مانند پوست کندن یک سیب، یعنی پوست دوم سفید رنگ روی آن بماند و بعد به قطعات کوچک ببرید و در ماشین آب میوه گیری بیندازید، درست مثل زمانی که می خواهید آب هویج بگیرید. آب پرتقال شما باید شیری رنگ باشد و نه کاملاً نارنجی ( از دیدگاه طب نتروپت و درمان های طبیعی).
کارشناسان سلامت می‌گویند: نوشیدن روزی یک لیوان آب پرتقال به تقویت پوست، مو و ناخن کمک می‌کند.

به گزارش ‘زینیوز’، کارشناسان این فواید را به ویتامین سی، پتاسیم و فولیک اسید موجود در آب پرتقال نسبت داده‌اند. ویتامین سی برای تولید کلاژن لازم و ضروری است.

رنگدانه های زرد موجود در آب پرتقال با کاهش آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید بر پوست ارتباط دارد و گفته می‌شود که قابلیت انعطاف پذیری پوست را تقویت می‌کند. معمولاً یک لیوان ۲۰۰ میلی لیتری آب پرتقال حاوی ۶۰ میلی گرم ویتامین سی است.

به گفته کارشناسان مواد مغذی مهمی که برای داشتن پوست، مو و ناخن سالم نیاز است زمانی که در بخشی از رژیم غذایی انسان مصرف می‌شوند، بیشترین تأثیر را دارند.

آب پرتقال بنوشید برای سنگ کلیه خوب است :

سنگ کلیه زمانی تشکیل می‌شود که املاح معدنی و سایر مواد موجود در ادرار به هم پیوسته به صورت رسوب درآید. این بیماری بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است و عود می‌کند.با تغییرات غذایی می‌توان تا حدی از تشکیل مجدد این سنگ‌ها جلوگیری کرد همان طور که سیترات پتاسیم عمل می‌کند اما بسیاری از افراد تحمل سیترات پتاسیم را ندارند چرا که اثرات جانبی گوارشی در پی دارد.این افراد بیشتر سیترات را از منابع غذایی‌شان به دست می‌آورند و یکی از منابع مهم آن آب میوه‌هایی مثل آب لیمو، گریپ‌فروت و آب پرتقال است. در میان این آب میوه‌ها، آب پرتقال بیش از همه سطوح سیترات را در ادرار بالا می‌برد. این به معنی کاهش کریستالیزه شدن اسید اوریک و اکسالات کلسیم و لذا کاهش تشکیل سنگ .

فشار خون بالا و نوشیدن آب پرتقال:

افرادی که فشار خونشان بالاست و برای کنترل آن دارو مصرف می کنند، به احتمال زیاد به دلیل استفاده از داروهای ضد فشار خون و یا به دلیل بالابودن سدیم در بدنشان، پتاسیم آنها از حد طبیعی(۵-۵/۳) پائین تر آمده و مشکلاتی در وضع سلامت آن به وجود می آورد. این بیماران باید به طور مرتب پتاسیم خونشان را مورد آزمایش قرارداده و کاملاً زیر نظر باشند.
البته درمان کمبود پتاسیم به طور مصنوعی امکان پذیر است و با تجویز پزشک صورت می گیرد، ولی این بیماران باید همیشه در تغذیه روزانه خود از موادغذایی حاوی پتاسیم بالا استفاده کنند. آب پرتقال سرشار از پتاسیم است و در یک لیوان بزرگ آب پرتقال حدود ۳۵۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد.میوه های زرد مانند موز- انواع مرکبات- زردآلو- هلو- انگور- خرما و طالبی نیز دارای پتاسیم فراوان هستند، ولی چون آب پرتقال کالری کمتری دارد مناسب تر است، زیرا مواد خوراکی که کالری زیاد تولید می کنند برای مبتلایان به فشار خون مناسب نیستند.

 کاهش بیماری قلبی با آب پرتقال و استرول‌های گیاهی :

آب پرتقال غنی شده با استرول‌های گیاهی به کاهش کلسترول بد یا ال. دی. ال و التهاب مربوط به بیماری قلبی کمک می‌کند. بیماری قلبی به مشکلات مختلفی گفته می‌شود که عروق و عضلات قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهند. از جمله این بیماری‌ها فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر هستند که به میزان قابل توجهی احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهند.
به گزارش هلث سنترز، محققان دانشگاه کالیفرنیا یک مطالعه ۸ هفته ای را بر روی ۷۲ داوطلب مرد انجام دادند. طی این مدت داوطلبان رژیم غذایی خود به اضافه یک فنجان آب پرتقال با صبحانه و شام را داشتند. به نیمی از این افراد آب پرتقالی داده شد که با استرول های گیاهی غنی شده بود در حالی که نیم دیگر آب پرتقال بدون استرول را دریافت کردند. مطالعات قبلی ارتباط بین کاهش سطوح کلسترول خون و استرول های گیاهی را نشان داده‌اند.

نوشیدن روزی یک لیوان آب پرتقال انسان را زیباتر می‌کند:

کارشناسان سلامت می‌گویند: نوشیدن روزی یک لیوان آب پرتقال به تقویت پوست، مو و ناخن کمک می‌کند
به گزارش ‘زینیوز’، کارشناسان این فواید را به ویتامین سی، پتاسیم و فولیک اسید موجود در آب پرتقال نسبت داده‌اند. ویتامین سی برای تولید کلاژن لازم و ضروری است.
رنگدانه های زرد موجود در آب پرتقال با کاهش آسیب‌های ناشی از تابش نور خورشید بر پوست ارتباط دارد و گفته می‌شود که قابلیت انعطاف پذیری پوست را تقویت می‌کند. معمولاً یک لیوان ۲۰۰ میلی لیتری آب پرتقال حاوی ۶۰ میلی گرم ویتامین سی است.
به گفته کارشناسان مواد مغذی مهمی که برای داشتن پوست، مو و ناخن سالم نیاز است زمانی که در بخشی از رژیم غذایی انسان مصرف می‌شوند، بیشترین تأثیر را دارند.

پرتقال، دشمنی بر علیه سرطان :

کارشناسان مؤسسه ملی سرطان آمریکا معتقدند موارد سرطان معده در آمریکا تقریباً کم است، زیرا در تمام ماه های سال پرتقال و مرکبات در دسترس همه قرار دارد و بیشتر مردم آنها را مصرف می کنند. ویتامینC یکی از عوامل مهم مهارکننده سرطان است به طوری که این ویتامین را دشمن نیرومندی بر علیه یکی از عوامل شناخته شده سرطان زا یعنی نیتروزامین ها(Nitrosamies) می شناسند.
مصرف زیاد پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان معده ، در پیشگیری از انواع دیگر سرطانها نیز مؤثر است. از جمله سرطان مری در اشخاصی که زیاد پرتقال می خورند، ۵۰ درصد کمتر از اشخاصی است که آن را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً نمی خورند. همچنین میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف کنندگان پرتقال در پایین ترین حد قرار دارد.
محققان دریافته اند که پرتقال و سایر مرکبات در پایین آوردن کلسترول خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پکتین(Pectin) یا ماده الیافی پوست و ورقه های نازک مابین پره های پرتقال است. در مواردی که هدف کاهش کلسترول و تأمین سلامت شریان ها باشد، برای استفاده از حداکثر نیروی درمانی پرتقال، توصیه می شود که پرتقال را با لایه سفید رنگ زیر پوست و لایه های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند مصرف کنید.
پیشگیری از عفونت های ویروسی از خواص دیگر پرتقال است که در عصاره آن وجود دارد. دانشمندان این خاصیت را فقط به دلیل ویتامینC موجود در آن نمی دانند، بلکه معتقدند که ممکن است یک ترکیب ناشناخته ضد ویروسی نیز در عصاره پرتقال موجود باشد.
لازم است بدانید که یک لیوان آب پرتقال دارای ۱۲۰ میلی گرم ویتامین C یعنی دوبرابر مقدار توصیه شده در روز است و علاوه بر آن دارای مقادیری کلسیم، پتاسیم، نیاسین و اسید فولیک است. آب پرتقال سرشار از الیاف (فیبر) است، به ویژه اگر با (Pulpe) یا گوشت میوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه که سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود ویتامین Cآن بیشتر حفظ خواهد شد.

برای جلوگیری از آرتروز روزانه یک لیوان آب پرتقال بنوشید

تحقیقات نشان می‌دهد میوه‌ها و انواع سبزی‌ها در پیشگیری از آرتروز موثر هستند.
دکتر ستاره ربیعی، متخصص ارتوپدی گفت: برخی کاروتنوئیدها یعنی ترکیباتی که در برخی میوه‌ها و انواع سبزی یافت می‌شود، در پیشگیری از ابتلا به آرتروز موثر هستند.
وی افزود: کاروتنوئیدهای خوراکی یعنی مواد شیمیایی که عامل رنگ‌های نارنجی و زرد میوه‌ها و سبزی‌ها هستند، می‌توانند به سبب داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، التهاب را کاهش دهند.
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کاروتنوئیدها با خطر ابتلا به آرتروز ارتباط دارد و موجب کاهش بروز این بیماری می‌شود.

همه در هم

دسته ها : تغذیه و آشپزی

دیدگاه ها خاموش هستند.

آخرین مطالب ویژه

فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟

فواید تندخوانی و تقویت...

درتاریخ : فروردین - 2 - 1399

دیدگاه‌ها برای فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟ بسته هستند

« تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟

« تلگرام » چند...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای « تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟ بسته هستند

سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی

سپندارمذگان ، روز عشق...

درتاریخ : بهمن - 28 - 1392

دیدگاه‌ها برای سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی بسته هستند

تازه ترین نوشته ها

۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات

۲۲ دلیل مهم برای...

درتاریخ : مهر - 14 - 1398

دیدگاه‌ها برای ۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات بسته هستند

زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا

زومبا چیست و برای...

درتاریخ : آذر - 27 - 1396

دیدگاه‌ها برای زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا بسته هستند

خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟!

خواص بی نظیر خرما...

درتاریخ : آذر - 26 - 1396

دیدگاه‌ها برای خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟! بسته هستند

سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟!

سیاهدانه و روغن سیاهدانه...

درتاریخ : آذر - 10 - 1396

دیدگاه‌ها برای سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟! بسته هستند

چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن

چای سیاه و خواص...

درتاریخ : خرداد - 4 - 1394

دیدگاه‌ها برای چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن بسته هستند

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور بسته هستند

با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید

با بالا رفتن سن...

درتاریخ : اردیبهشت - 28 - 1394

دیدگاه‌ها برای با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید بسته هستند

طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه

طرز تهیه کباب کوبیده...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه بسته هستند

چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟

چرا غسل جنابت باید...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟ بسته هستند

تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد

تغذیه تکمیلی کودک چگونه...

درتاریخ : اردیبهشت - 22 - 1394

دیدگاه‌ها برای تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد بسته هستند

تبلیغات

  • نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه