اشتباهات رژیم لاغری را بشناسیم

اشتباهات رژیم لاغری را بشناسیم

اشتباهات رژیم لاغری را بشناسیم

امروزه خیلی از افراد چاق و یا آنان که به تازگی دچار افزایش وزن شده اند، تصمیم به رژیم لاغری می گیرند و در این راه بر اساس اطلاعاتی که دارند و یا بنابر توصیه های دوستان و نزدیکان خود و یا راه هایی که احیانا این نزدیکان برای کاهش وزن خود طی نموده اند، اقدام به گرفتن رژیم لاغری می نمایند.
اما متاسفانه باید پذیرفت که در خیلی از موارد این توصیه ها، آنان را به کاهش وزن مطلوب نمی رساند و چه بسا عوارضی را برای آنان به همراه خواهد داشت. کم نیستند افرادی که با یک رژیم سخت غذایی در یک مدت زمان کوتاه، وزن خود را کم نموده اند و پس از اندکی به وزن بالاتری دست یافته اند.

این مقاله سعی می نماید شما را با ۱۰ اشتباه از اشتباهات معمول در رژیم لاغری آشنا نماید:

۱. انتخاب رژیم های لاغری معجزه آسا:

 

حتما شما هم دیده اید و یا می شناسید افرادی که رژیم های لاغری سریع و معجزه آسا را انتخاب نموده و یا یک روز تصمیم می گیرند که فقط یک وعده غذایی بخورند و یا فقط گریپ فروت و یا سوپ کلم بخورند. این افراد میزان انرژی دریافتی خود را به طور ناگهانی به میزان حتی کمتر از ۱۰۰۰ کیلو کالری در روز می رسانند و این طبیعی خواهد بود که چند کیلو از وزن خود را در زمان کوتاهی از دست بدهند. اما باید بدانید وقتی شما وزن خود را سریعا کاهش می دهید، میزان متابولیسم یا سوخت و ساز بدن خود را نیز کاهش می دهید و چون معمولا نمی توانید این رژیم ها را برای مدت طولانی ادامه دهید، به محض قطع رژیم، با دریافت مواد غذایی  به میزان معمول خود و یا گاه بیشتر از حد معمول، بعد از سختی که به خود داده اید از یک طرف انرژی بیشتری دریافت می نمایید و از طرف دیگر سوخت و ساز کاهش یافته ی شما، باعث ذخیره شدن این انرژی و افزایش سریع وزن می شود.

 

۲.مصرف غذاهای ناسالم:

 

در رژیم غذایی خود از گنجاندن مواد پروتئینی غافل نشوید. گوشت های کم چرب مانند سینه مرغ، ماهی تن یا سالمون منبع سالم پروتئین است و برای کاهش وزن لازم می باشد علاوه بر آن پروتئین سیری طولانی تری ایجاد می کند و به کاهش وزن کمک می کند
۳.حدف صبحانه:

این روش به نظر یک راه ساده برای کاهش وزن می باشد، ولی واقعیت چیز دیگری است. خیلی از افراد چاق از آنجا که صبح ها اشتهایی برای غذا خوردن ندارند، صبحانه را حذف می نمایند.
مطالعات نشان داده است که وقتی شما صبحانه نمی خورید، احساس گرسنگی زیاد، شما به سمت ریزه خواری و خوردن تنقلات پرانرژی می کشاند و از طرف دیگر خیلی از اوقات فکر می کنید که چون صبحانه نخورده اید، می توانید یک ناهار و شام مفصل بخورید. در حالی که خوردن یک صبحانه، به ویژه اگر حاوی مواد فیبری و پروتئین باشد، در کنترل اشتهای شما در طی روز خیلی موثر خواهد بود.
باید اذعان نمود که مطالعات متعدد نشان داده است که خوردن صبحانه باعث می شود شما راحت تر وزن خود را کاهش دهید.

 

۴.بی توجهی به تنقلات روزمره:

خیلی از افراد چاق هنگامی که تصمیم به رژیم لاغری می گیرند، وعده های اصلی غذایی خود مانند ناهار و شام را کنترل می کنند، ولی از تنقلات روزمره غافل هستند.
این موضوع به ویژه در افرادی که در طی روز معمولا پشت میز می نشینند و یا کارهای کامپیوتری دارند، زیادتر است. این افراد خیلی از اوقات، شیرینی که در طی روز به آنان تعارف شده است و یا باقیمانه بستنی کودکشان را که خورده اند جزو کالری دریافتی خود به حساب نمی آورند.
صرف نظر کردن از وعده غذایی: نخوردن وعده غذایی مانند خوردن یک وعده کامل برای سوخت وساز بدن مضر است. با خوردن صبحانه، ناهار و شام روند سوخت وساز بدن را فعال نگه دارید.
۵.مصرف کالری بالا:

 

تصمیم گرفته اید که میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار را جایگزین هله هوله کنید. اما مشکل این جاست که به جای کاهش وزن با افزایش وزن روبه رو شده اید! مصرف سبزیجات زیاد باعث اضافه وزن نمی شود اما مصرف میوه و غلات زیاد ممکن است در این امر دخیل باشد. بنابراین مراقب مصرف کالری و مقدار ماده غذایی مصرفی خود باشید تا بتوانید وزن کم کنید. سالم بودن میوه و غلات به این معنی نیست که این مواد بدون کالری است و شما می توانید تمام روز از آن ها استفاده کنید.

 

۶.حذف کامل میان وعده ها در طی روز:

همانطور که خوردن تنقلات پر انرژی باعث چاقی می شود، حذف کامل میان وعده ها نیز باعث می شود اشتهای شما در هنگام صرف وعده های اصلی غیرقابل کنترل گردد و افزایش وزن شما را به همراه داشته باشد. لذا نشان داده شده است، کسانی که میان وعده های سالم به ویژه میوه جات و نیز مواد غذایی حاوی پروتئین را در طی روز مصرف کرده اند، در کنترل وزن موفق ترند.
خشکبار از نوع خام اگر به صورت کنترل شده استفاده شود، انتخاب خوبی در بین تنقلات حاوی پروتئین بوده و در کنترل اشتها در طی روز موثر است.

 

۷.خوردن فراوان مواد غذایی کم چرب:

این تصور که شما می توانید به هر میزان که خواستید از مواد غذایی آماده که ادعای کم چرب و یا کم انرژی بودن را دارند استفاده نمایید، یکی از اشتباهات بزرگی است که موقع اجرای رژیم لاغری دارید. خیلی اوقات اگر شما یک ظرف بیسکویت یا شکلات کم انرژی و کم چرب را به بهانه ی آن که کم انرژی است بخورید، انرژی بیشتری دریافت می کنید تا این که کمی از شیرینی ها یا تنقلات معمولی را بخورید.
لذا اگر چه محصولات کم چرب و یا کم قند می توانند شما را در کنترل انرژی دریافتی کمک نمایند، ولی این به معنای استفاده ی آزاد از این نوع مواد غذایی نمی باشد.
مصرف نوشیدنی های پرکالری: یکی از بزرگ ترین اشتباهات هنگام رژیم گرفتن، توجه نکردن به نوع نوشیدنی هاست باید به میزان قند موجود در نوشیدنی ها مانند آب میوه ها توجه کرد. بهترین نوشیدنی هنگام رژیم گرفتن، آب است.
۸.نداشتن برنامه ریزی برای صرف وعده های غذایی:

 

افرادی که رژیم دارند، باید یک برنامه غذایی منظم اتخاذ کنند. این کار باعث می شود تا متوجه مقدار کالری نوع غذایی که مصرف می کنند باشند. منظم غذا خوردن باعث می شود تمایل به مصرف هله هوله از بین برود.

 

۹.کم توجهی به انرژی نوشیدنی ها:

خیلی از ما توجهی به انرژی نوشیدنی های مصرفی در طی روز نداریم. به ویژه در فصل تابستان استفاده فراوان از انواع نوشیدنی های خنک و یا نوشیدن آبمیوه ها به بهانه این که نوشیدنی سالمی است، باعث می شود شما انرژی زیادی دریافت نمایید.
ذکر این نکته نیز ضروری است که آبمیوه ها به دلیل عبور سریع تر از دستگاه گوارش، اولا قندشان سریع تر جذب می شود، ثانیا در کاهش گرسنگی زیاد موثر نمی باشند.
استفاده از نوشابه های رژیمی نیز به بهانه آن که فاقد انرژی هستند، باعث چاقی خواهد شد، زیرا باعث افزایش اشتها می شوند. لذا مصرف این نوع نوشابه ها نیز برای کاهش وزن باید کم شود.

 

۱۰.بی دقتی در خواندن برچسب های غذایی:

 

اغلب افراد با خواندن برچسب های «کم چربی» یا «بدون چربی» مواد غذایی می پندارند که آن چه می خورند سالم است، این در حالی است که باید برچسب را با دقت بررسی کرد و از ارزش های واقعی آن مطلع شد.

همه درهم

دسته ها : سلامتی و پزشکی

دیدگاه ها خاموش هستند.

آخرین مطالب ویژه

« تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟

« تلگرام » چند...

درتاریخ : خرد - ۳ - ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای « تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟ بسته هستند

سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی

سپندارمذگان ، روز عشق...

درتاریخ : بهم - ۲۸ - ۱۳۹۲

دیدگاه‌ها برای سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی بسته هستند

لحظه تحویل سال ۱۳۹۳ و سال اسب

لحظه تحویل سال ۱۳۹۳...

درتاریخ : بهم - ۱۲ - ۱۳۹۲

یک دیدگاه

تازه ترین نوشته ها

زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا

زومبا چیست و برای...

درتاریخ : آذر - ۲۷ - ۱۳۹۶

بدون دیدگاه

خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟!

خواص بی نظیر خرما...

درتاریخ : آذر - ۲۶ - ۱۳۹۶

بدون دیدگاه

چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن

چای سیاه و خواص...

درتاریخ : خرد - ۵ - ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن بسته هستند

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در...

درتاریخ : خرد - ۳ - ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور بسته هستند

با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید

با بالا رفتن سن...

درتاریخ : ارد - ۲۹ - ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید بسته هستند

طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه

طرز تهیه کباب کوبیده...

درتاریخ : ارد - ۲۸ - ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه بسته هستند

چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟

چرا غسل جنابت باید...

درتاریخ : ارد - ۲۸ - ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟ بسته هستند

تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد

تغذیه تکمیلی کودک چگونه...

درتاریخ : ارد - ۲۳ - ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد بسته هستند

فواید پیاده روی بعد از شام چیست ؟

فواید پیاده روی بعد...

درتاریخ : ارد - ۲۰ - ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای فواید پیاده روی بعد از شام چیست ؟ بسته هستند

تبلیغات

  • نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه