همه در هم

دعا و اعمال روز هفدهم ماه مبارک رمضان

دعا و اعمال روز هفدهم ماه مبارک رمضان

دعا و اعمال روز هفدهم ماه مبارک رمضان

دعا و اعمال روز هفدهم ماه مبارک رمضان :

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان :

«اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین. »

خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهاى شایسته و اعمال نیک و برآور برایم حاجت‌ها و آرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه‌هاى جهانیان است درود فرست بر محمد و آل او پاکیزگان.

شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان :

 انسان، صاحب­اختیار است می­تواند رفتار خوب داشته باشد و «صالح» شود یا به عکس طالح باشد و جز «شر» از او صادر نشود.

از خدای خود می­خواهیم راهنمای ما برای رسیدن به اعمال شایسته باشد راه­یابی به عرصه «اعمال صالح» توفیق بزرگی است. صالحات ، همان کارهای خوب و شایسته است اعمالی که فرد و اجتماع را برای رسیدن به سعادت» ـ که حد اعلا و هدف اصلی آدمی در زندگی است ـ آماده و نزدیک کند.

اعمال صالح نشان­ها و ویژگی­های خاص دارد: از ایمان جدا نیست (یعنی فقط مؤمن عمل صالح می­­­تواند انجام دهد)، از روی شعور و ادراک است، به قصد قرب الهی انجام می­گیرد (یعنی خالصانه است)، لغو و بیهوده نیست و نتیجه­بخش است، به موقع و شایسته است و در خدمت اجتماع است و دور از خودمحوری و خودخواهی.

آنچه در عمل اسلامی، ارزش­آفرین است، زمینه­های عمل، انگیزه­ها و نیت آن است نه منافع آن. آن­چه امروزه رفتار برخی انسان­ها را از عمل صالح دور می­کند بی­توجهی به همین نکته ارزشمند است. از خدا می­خواهیم ضمیر ما را آگاه و پاک قرار دهد و نیت­های ما را با عمل خداپسندانه، در خدمت به خلق و در راستای رضا و قرب خویش همراه کند.

منبع : پرتال انهار

همه درهم

 

خروج از نسخه موبایل