چگونه خود را برای کنکور آماده کنیم

چگونه خود را برای کنکور آماده کنیم

چگونه خود را برای کنکور آماده کنیم :

بیشترین داوطلبین ما برای آمادگی کنکور از مهر ماه درس خواندن را شروع می‌کنند به مدت ۱۰ ماه یعنی تا تیر ماه سال بعد این داوطلبین در طی این دوران دچار فراز و نشیب‌های فراوانی می‌شوند که نیاز است حتماً به مشاورین خبر مراجعه و مشورت کنند.

این فراز و نشیب‌ها ممکن است به سه دوره برای داوطلبین تقسیم شود:

 دوره اول:

دراین دوره داوطلبین با علاقه زیاد و با انگیزه بالای کار خود را شروع می‌کنند و بعضی‌ها به مؤسسه‌های آزاد مراجعه وثبت نام می‌کنند برای آزمونهای آزمایشی و یا درکلاسهای تقویتی کنکور شرکت می‌کنند و شاید تا حدودی هم تحت تأثیر جاذبه‌های کوتاه مدت مؤسسات قرار گیرند از جمله این جاذبه‌ها آزمون- برنامه ریزی – کارنامه آزمون و… می‌باشد.

این دوره حدوداً شاید دو تا سه ماه طول بکشد و شاید هم کمتر از یک ماه باشد این دوره هم بستگی به نحوه مطالعه و درس خواندن شما دارد هر چقدر شما برنامه ریزی منظمی داشته باشید و به آن عادت کرده باشید دوره طولانی تر خواهد بود.

یا بهتر بگوئیم این دوره را می‌توان دوره شور و شوق و اشتیاق داوطلبین نامید.

هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر می‌رسد. (کارلایل)

دوره دوم: فرار، دلسردی، ناامیدی و یا دوره‌ی خستگی زود رس

اگر دانش‌آموز در دوره اول برنامه ریزی منظمی نداشته باشد و مطالعه یکنواختی داشته باشد به تدریج از جاذبه‌های دوره اول کاسته می‌شود و او نیز نسبت به درس خواندن دلسرد و ناامید می‌شود. چرا که کار یکنواخت انسان را خسته و بی حوصله می‌کند یعنی، آن پتانسیل روزهای اول را از دست می‌دهد.

حتی بعضی‌ها از این شکایت دارند که چرا با این همه تلاشی که انجام می‌دهیم به نتیجه نمی‌رسیم و یا اینکه اصلاً مطالب را یاد نمی‌گیریم.

دانش‌آموزان در این دوره به درسهایی که خوانده‌اند توجه نمی‌کنند ودرفکر درسهایی که نخوانده‌اند هستند.

این مسئله باعث می‌شود که دانش‌آموز مأیوس شود خلاصه این دوره میانی دوره بسیار سختی برای دانش‌آموزان است.

خیلی از دانش‌آموزان را سراغ داریم که با یک شروع عالی دردوره میانی ناامید شده‌اند و از حرکت و رقابت با دوستان بازمانده و میدان را برای آنان باز گذاشته‌اند.

در این دوره با توجه به یکنواخت بودن کار، افکار منفی و مزاحم به سویشان هجوم می‌آورد وآرامش آنها را به هم می‌زند و شاید در بعضی از موارد منجر به ترک ادامه کار شود در این دوره است که اولیاء و مشاورین با هنرمندی خود بتوانند افکار منفی را شناسایی و با مشاوره مستمر ایشان را به مسیر منطقی خود هدایت کنند، به او انرژی دهند افکار منفی را از سر او دور کنند و او را به ادامه کار تشویق کنند.

عزیزان به این نکته توجه داشته باشند: تقریباً همه داوطلبین کنکور در طول سال با این مشکل مواجه هستند. در این مرحله نیاز به تلاش بیشتری هست.

دوره سوم: دوره جهش ناگهانی

این دوره تقریباً دو سه ماهی به کنکور باقی مانده وآن هم با شنیدن خبرها یی از کنکور از طریق رادیو، تلویزیون و دوستان شروع می‌شود که ناگهان داوطلب به خود می‌آید و روند مطالعه دوباره تند می‌شود.

در این دوره اگر داوطلب بتواند برافکار منفی و مزاحم خود غلبه کند، می‌تواند موفق شود چرا که وقت زیاد‌ی باز هم مانده برای مطالعه و رسیدن به کنکور، چنانچه دانش‌آموز در این دوره با برنامه ریزی درست و حساب شده‌ای کار خود را شروع کند می‌تواند از خیلی از رقبای خود سبقت بگیرد و به نتیجه مطلوب و مورد دلخواه خود برسد.

نتیجه:

دوره اول چون داوطلب با آمادگی کامل شروع می‌کند اگر مشاورین محترم بتوانند بایک برنامه ریزی درست وحساب شده او را تشویق و وادار به درس خواندن کنند کار تقریباً به دوره میانی نمی‌رسد یا اگر برسد، با شدت کمتری.

دوره میانی سخت ترین دوره و شاید بدترین دوره باشد دوره‌ای که شاید بسیاری از سرنوشت‌ها را عوض کند، دوره‌ای که به نام دوره فرار، بی حوصلگی و یا نا امید می‌شود از آن نام برد شما در این دوره باید برافکار مزاحم خود غلبه کنید چرا که قسمت زیادی از مسیر را طی کر ده اید. تنبلی را کنار بگذارید چرا که شما می‌توانید، وقت کافی هم دارید حتی، توصیه می‌کنیم به آنهایی که تاکنون درس نخوانده‌اند مهم نیست که تاکنون درس نخوانده‌اند چرا که زمان هنوز باقیمانده چرا که ما در زمان دو مرحله‌ای بودن کنکور داوطلبانی سراغ داریم که فقط در زمان مرحله اول و دوم تصمیم به درس خواندن گرفتن وحتی توانستند نتیجه مرحله اول را جبران و در رشته خوبی قبول شوند. شما هم می‌توانید از هم اکنون کار خود را شروع کنید.

با رعایت برخی نکات، می توانیم زندگی توأم با آرامش بیشتر را تجربه کنیم و استرس خود را در زمان کنکوربا پاره ای از این روش ها که به نظر مفید فایده می رسد در ذیل آمده است:

توکل به خدا

یاد خدا، با عث آرامش عمیق، همراه با خشنودی می گردد. توکل به خدا فرد را از هرگونه یأس و فشار روانی در امان می دارد.

ساماندهی محیط زندگی

یک محیط آشفته و شلوغ می‌تواند انرژی شما را کاهش داده و باعث افزایش استرس هم چنین کاهش راندامان در مطالعه گردد. برعکس، یک محیط آراسته و تمیز می‌تواند پناهگاه خوبی برای فرار از عوامل استرس‌زای فرد باشد. بنابراین با استفاده از روش‌هایی که می تواند فضای زندگی شما را پاکیزه و مرتب نگاه دارد را فراموش نکنیم.

مدیریت زمان

با زمان بندی کردن امور زندگی خود، کمتر مضطرب و سراسیمه می‌شوید و وقت بیشتری برای انجام کارهایی که به شما انرژی می‌بخشد و استرس‌هایتان را از بین می‌برد پیدا می‌کنیم. هم چنین وقت بیشتری برای انجام کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید پیدا خواهید کرد.

حضور در یک جامعه پشتیبان

افرادی که در یک حلقه اجتماعی حمایتی، مثل خانواده و یا حتی یک دوست صمیمی و نزدیک برای صبحت کردن و حساب کردن روی آن‌ها در مواقع بحرانی باشند، از زندگی سالم تر و با تنش کمتر بهره‌مند خواهند شد.

 حفظ سلامتی بدن

اگر بدن شما سالم باشد، قادر خواهید بود که با مسایل زندگی کنار بیایید. بدن ناسالم، خود می‌تواند استرس‌های بیشتری را علاوه بر استرس‌های روزمره به وجود آورد. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی در شبانه‌روز، ورزش های ساده و سبک مثل  بیاده روی و … راه‌های خوبی برای مواظبت از بدن و مدیریت بهتر استرس هستند.

کاهش عوامل استرس زا

به هر حال در زندگی و به خصوص در شرایط آزمون هنگامی که زمان برای ما حایز اهمیت است. عوامل استرس زای زیادی وجود دارد. که باید آن ها را شناخته و سعی کنیم از زندگی خود حذف کرده و یا حداقل کاهش دهیم. مثلا اگر سر و صدا باعث ایجاد استرس می گردد، ترجیحا سر و صدای محیط خود را کاهش دهیم. این کار تمرکز روی مطالعه را نیز افزایش می دهد.

اولویت بندی برنامه های زندگی

هنگامی که با انبوهی از موارد مطالعه به طور همزمان روبرو هستیم، اولویت بندی آن ها به ترتیب اهمیت به ما این امکان را می دهد که به هر کدام در زمان و مکان خود رسیدگی کنیم. بنابراین در زمینه چنان چه به تنهایی قادر به برنامه ریزی و اولویت بندی نیستید، حتما با یک مشاور خبره، مشورت کنیم.

کنترل ارتباطات

از رفت و آمد های بی جهت و  ارتباط با افرادی که سبب ناراحتی و استرس ما می شوند دوری کنیم. یا اگر دوری کردن از این افراد برایمان میسر نیست، می توانیم با او در جمع ارتباط برقرار کنیم. به خاطر داشته باشید که حس مثبت شما ضامن موفقیت در آزمون است.

خواب کافی

بدن انسان برای تجدید قوا به خواب کافی و لذت بخش نیاز دارد. شب به موقع بخوابیم و تا دیروقت بیدار نباشیم. استراحت کافی بدن را برای مطالعه ی بهتر آماده می سازد. ضمنا هنگام خواب بهتر است به سمت چپ خود بخوابیم و نفس عمیق بکشیم. در این حالت سوراخ راست بینی تحریک و سمت راست بدن فعال تر می شود. زیرا سمت راست، قسمت فعال بدن است.

تغییر عادات

ما از عادت های خوب و بد خود کمابیش اطلاع داریم. می توانیم آن هایی را که موجب آزار روحی ما می شوند را ترک کنیم.

پذیرش شرایط

باید بپذیریم که برخی اوقات شرایط طاقت فرسایی در زندگی پدید می آید و چاره ای نیست. به هر حال شما نیز چون دیگران با توجه به شرایط خاص کنکور، با مسایل روبرو هستید

منابع :آکاایرن،تبیان

همه درهم

دسته ها : آموزشی و کنکور

۲ دیدگاه

  1. مریم گفت:

    سلام من ۲۵سالمه و یه دختر ۹ماهه دارم نمی دونم با وجود یه بچه کوچیک میتونم بعد چندین سال که درس خوندن رو گذاشتم کنار دوباره درس بخونم یا نه ولی همیشه دلم میخواست که به داشته هام اضافه بشه کیانا باعث شد که نتونم برم سر کار و شغلم رو ادامه بدم نمیدونم میتونم تو خونه درس بخونم یا نه برام دعا کنید چون به علایق و خواسته هام نرسیدم میخوام زندگیه یکنواختم تعقییر کنه

  2. مهران گفت:

    بسیار ممنونم راهنماییم کردید

آخرین مطالب ویژه

فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟

فواید تندخوانی و تقویت...

درتاریخ : فروردین - 2 - 1399

دیدگاه‌ها برای فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟ بسته هستند

« تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟

« تلگرام » چند...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای « تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟ بسته هستند

سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی

سپندارمذگان ، روز عشق...

درتاریخ : بهمن - 28 - 1392

دیدگاه‌ها برای سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی بسته هستند

تازه ترین نوشته ها

۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات

۲۲ دلیل مهم برای...

درتاریخ : مهر - 14 - 1398

دیدگاه‌ها برای ۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات بسته هستند

زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا

زومبا چیست و برای...

درتاریخ : آذر - 27 - 1396

دیدگاه‌ها برای زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا بسته هستند

خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟!

خواص بی نظیر خرما...

درتاریخ : آذر - 26 - 1396

دیدگاه‌ها برای خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟! بسته هستند

سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟!

سیاهدانه و روغن سیاهدانه...

درتاریخ : آذر - 10 - 1396

دیدگاه‌ها برای سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟! بسته هستند

چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن

چای سیاه و خواص...

درتاریخ : خرداد - 4 - 1394

دیدگاه‌ها برای چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن بسته هستند

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور بسته هستند

با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید

با بالا رفتن سن...

درتاریخ : اردیبهشت - 28 - 1394

دیدگاه‌ها برای با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید بسته هستند

طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه

طرز تهیه کباب کوبیده...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه بسته هستند

چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟

چرا غسل جنابت باید...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟ بسته هستند

تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد

تغذیه تکمیلی کودک چگونه...

درتاریخ : اردیبهشت - 22 - 1394

دیدگاه‌ها برای تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد بسته هستند

تبلیغات

  • نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه