همه چیز در مورد بیماری پارکینسون

همه چیز در مورد بیماری پارکینسون

همه چیز در مورد بیماری پارکینسون :

بیماری پارکینسون (به انگلیسی: Parkinson’s Disease)‏ یا PD، برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال ۱۸۱۷ میلادی توصیف شد و بنابراین نام این بیماری به او تعلق یافت.

این بیماری همان لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است اما در جوانان هم دیده می‌شود شیوع آن در تمام مناطق دنیا یکسان است یعنی درصد شیوع بیماری با تغییر در منطقه خیلی فرق نمی‌کند بطور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول‌های ترشح کننده ماده‌ای به نام دوپامین (که یک انتقال دهنده عصبی) است رخ می‌دهد. افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در عقده های قاعده ای مغز موجب علائم ترمور ، ریجیدیتی عضلات وکندی حرکات میشود.

علائم و نشانهای بیماری پارکینسون

نشانه های اولیه بیماری خفیف است و معمولاً کمتر به آن توجه می شود حتی بعد از اینکه دو طرف بدن گرفتار شد علائم اغلب از یک طرف بدن شروع می شود و در همان سمت بدتر باقی می ماند.
شامل لرزش( ترمور )، لرزش خود و یا تکان دادن که معمولا در دست و انگشتان آغاز می شود.

بیمار اغلب ممکن است متوجه جلو وعقب رفتن یا مالش انگشت شصت و سبابه روی هم بشود یکی از مشخصه های پارکینسون لرزش دست وقتی که دست آرام و در حال استراحت است می باشد. با گذشت زمان بیماری باعث کاهش حرکت می شود

و توانایی حرکت کردن از دست می رود. به مرور هنگامی که راه می رود گام هایش کوتاهتر و ممکن است پیدا کردن و گرفتن یک صندلی برایش مشکل شود و پای بیمار شبیه عصا سفت می شود به حالتی که پاها روی زمین کشیده می شود و قدم برداشتن مشکل و ماهیچه های بیمار سفت می شود.

به مرور بدن به حالت خمیده در می آید.
توانایی انجام حرکات ناخود آگاه مانند ( پلک زدن، لبخندزدن ) کاهش می یابد.
نوشتن فرد کوچک و دشوار می شود.
حرکات دستها موقع راه رفتن کاهش می یابد.
مشکلات گفتاری پیدا می شود و به نرمی، سریع و با تردید صحبت می کند.
صورت فرد حالت ماسکه پیدا می کند.

عوارض بیماری پارکینسون

مشکلات شناختی ( زوال عقل ) مشکلات فکرکردن در مراحل بعدی بیماری پیدا می شود و مشکلات شناختی به دارو پاسخگو نیست
بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است افسردگی را پیدا کنند که قابل درمان است ممکن است تغییرات عاطفی مانند ( ترس، اضطراب، و یا از دست دادن انگیزه ) پیدا شود.

مشکلات خواب مانند بیدار شدن از خواب در طول شب و یا بیدار شدن در اوایل شب و یا فرد بیمار در طول روز بطور ناگهانی به خواب می رود. داروها ممکن است مشکلات خواب را بر طرف کند.
بتدریج با پیشرفت بیماری ممکن است مشکلات مثانه پیدا شود مشکل در کنترل ادرار و یا مشکل در ادرار کردن پیدا می شود.
در بسیاری موارد افراد بیمار مشکل یبوست پیدا می کنند.
در برخی کاهش میل جنسی پیدا می شود.

درمان بیماری پارکینسون

این بیماری را نمی توان درمان کرد اما داروها با افزایش سطح دوپامین مغز در کنترل علائم موثر است گاهی تغییر در شیوه زندگی، ورزش های هوازی در کمک به بیمار موثر است داروها می توانند مشکلات حرکتی و لرزش بدن را مدیریت کنند. درمان های فیزیکی برای کمک در تعادل موثر است هر چند به مرور زمان نقش داروها در کنترل علائم کمتر می شود

ولی با شروع دارو بهبود قابل توجهی در علائم بیماری پیدا می شود.
Carbidopa-levodopa اغلب موثرترین داروی پارکینسون است یک ماده شیمیایی است که در مغز به دوپامین تبدیل می شود عوارض جانبی این دارو تهوع یا افت فشار خون در حالت ایستاده است با مصرف دوزهای بالای لوودوپا حرکات دیسکنزی ممکن است پیدا شود که پزشک باید میزان مصرف دارو کاهش دهد.

آگونیست های دوپامین مانند ( pramipexole ( mirapex ), ropinirole ( requip ) ) در مغز بر خلاف لوودوپا به دوپامین تغییر پیدا نمی کند. آگونیست دوپامین تزریقی آپومورفین ( Apokyn ) برای تسکین سریع استفاده می شود. عوارض جانبی آنها شبیه لوودوپا است و علاوه بر آنها توهم، خواب آلودگی، رفتارهای اجباری جنسی و خوردن زیاد نیز از علائم دیگر است که اگر بیماری آنها را پیدا کرد با پزشک خود در میان بگذارد.
مهار کنندهای MAO B شامل ( Eldepryl, Zelapar, Azilect ) که از شکست دوپامین مغز جلوگیری می کنند.

داروهای آنتی کولینرژیک ( Trihexyphenidiyl, Benztropine ) این داروها سالهای زیادی است که برای کنترل لرزش در بیماری پارکینسون استفاده می شود و دارای عوارضی مانند ( اختلال حافظه، گیجی، توهم، یبوست، خشکی دهان و اختلال در دفع ادرار ) دارد.

Amantadine پزشکان ممکن است در مراحل اولیه و خفیف بیماری از این دارو به تنهایی استفاده کنند. و ممکن است به همراه لوودوپا در مراحل بعدی بیماری برای کمک به کنترل علائم دیسکنزی ناشی از لوودوپا استفاده شود و عوارض جانبی مانند توهم، تورم مچ پا و خال های رنگی ارغوانی روی پوست ممکن است پیدا شود.

جراحی در تحریکات عمیق مغزی بکار می رود جراحان الکترودها را در بخش خاصی از مغز می کارند و آنها را به ژنراتوری ( باتری ) که روی سینه کاشته شده ارتباط می دهند. که پالس های الکتریکی را به مغز می فرستد و می تواند به بهبودی بسیاری از علائم بیماری پارکینسون کمک کند جراحی هم ممکن است خطراتی مانند عفونت، سکنه مغزی یا خونریزی مغزی را به همراه داشته باشد.

تغییر شیوه زندگی و درمان های خانگی در کمک به بیمار موثر است.

بیماری پارکینسون احساس تعادل بر هم را می زند سعی کنید با مراقبت قدم بزنید خیلی سریع حرکت نکنید موقع راه رفتن جلوی پایتان را نگاه کنید به پایین نگاه نکنید وقتی متوجه شدید پایتان بر روی زمین کشیده می شود توقف کرده و وضعیت خود را بررسی کنید بهتر است به طور مستقیم بایستید.

در مراحل پیشرفته بیماری ممکن است با کوچکترین هل دادن یا دست اندازی به زمین بیفتید از راه رفتن به عقب اجتناب کنید مرکز سقل خود را بالای پاهایتان نگه دارید در حال راه رفتن چیزی را حمل نکنید.
فعالیت روزمره زندگی مانند ( لباس پوشیدن، غذا خوردن، حمام کردن و نوشتن ) می تواند مشکل شود که در این رابطه باید با متخصصین کار درمانی مشورت کرد.

برخی تحقیقات نشان داده است کوانزیم Q 10 که یک ترکیب محلول در چربی است ممکن است در مراحل اولیه بیماری مفید باشد که می توان آن را از داروخانه ها یا فروشگاه های مواد غذایی تهیه کرد ولی همراه داروی دیگر مصرف نکنید.

ماساژ درمانی تنش عضلات را کاهش می دهد و آرامش ایجاد می کند.
طب سوزنی در طی یک جلسه ممکن است درد شما را کاهش دهد.
تای چی یک ورزش باستانی چینی است که ممکن است به بهبود انعطاف پذیری، تعادل و قدرت عضلانی کمک کند.

حرکات کششی یوگا ممکن است انعطاف پذیری و تعادل شما را افزایش دهد.
مدیتیشن ( تمرکز ذهن بر روی یک ایده یا تصویر ) ممکن است در کاهش استرس و درد موثر باشد.

از آنجایی که زندگی با هر بیماری مزمن می تواند مشکل ساز باشد و احساس خشم، افسردگی و بعضی اوقات دلسردی در بیماری های مزمن طبیعی است در بیماری پارکینسون داشتن احساس اضطراب و افسردگی به دلیل تغییرات شیمیایی در مغز است که بتدریج باعث مشکل در راه رفتن، صحبت کردن و یا حتی غذا خوردن سخت و وقت گیر می شود.

در این موارد اگر چه دوستان و خانواده بهترین متحدان شما هستند ولی گروه های حمایتی ( پزشک، مددکار اجتماعی، پرستار، بهداشت محیط، و روانشناس ) می تواند منبع خوبی برای اطلاعات علمی و عملی برای شما باشد شما و خانواده می توانید چگونه رفتار کردن با بیماری های مزمن را از یک مددکار اجتماعی یا روانشناس کمک بگیرید.

تغذیه در بیماری پارکینسون

خوردن مواد غذایی مناسب برای هر فردی مهم است اما برای افراد با بیماری پارکینسون ضروری است. یک رژیم غذایی مغزی و متعادل که حاوی مقدار زیادی میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار باشد مصرف کنید

خوردن غذاهایی با فیبر بالا و نوشیدن مایعات به مقدار کافی می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند مواد غذایی حاوی امگا ۳ در این بیماری مفید است اگر از مکمل های فیبری استفاده می کنید باید مقدار زیادی مایعات در طول روز مصرف کنید در غیر این صورت یبوست بیمار دارای پارکینسون، بدتر می شود.

حفظ انرژی برای فردی که بخوبی نمی تواند غذا بخورد مهم است خوردن غذای مناسب شامل انواع مواد غذایی از تمام گروه های غذایی ( غلات، سبزیجات، میوه، شیر و فراوردهای لبنی، گوشت و حبوبات) برای حفظ وزن لازم است.

از آنجاییکه این افراد مستعد ابتلا به پوکی استخوان ( به علت تراکم مواد معدنی پایین استخوان ) هستند. عوامل خطر برای پوکی استخوان ( سن، وزن پایین بدن، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، قرار گرفتن محدود در برابر نور آفتاب، مصرف ناکافی ویتامین D و کلسیم و عدم ورزش های تحمل وزن ) می باشد

لذا به دلیل خطرافتادن در بیماری پارکینسون، شکستگی استخوان به علت پوکی استخوان در این افراد ایجاد می شود. لذا برای حفظ سلامت استخوان ها مطمئن شوید که رژیم غذایی شما شامل مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D باشد افراد بالا ی۵۰ سال باید ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم و ۸۰۰ واحد ویتامین D روزانه مصرف کند

شیر و محصولات لبنی غنی ترین منبع مواد غذایی کلسیم است سه وعده در روز توصیه می شود در هر وعده یک فنجان شیر یا ماست و یا یک نیم انس پنیر سخت مصرف کنید. کلسیم در منابع دیگری مانند توفو، نوشیدنی های مبتنی بر سویا غنی شده با کلسیم، آب پرتغال و سبزی ها با برگ تیره هم وجود دارد ولی به خوبی محصولات لبنی جذب نمی شود. ویتامین دی را می توانید از نور خورشید و یا مصرف مواد غذایی مانند ( شیر، ماست، غلات صبحانه غنی شده با ویتامین دی و ماهی چرب ) بدست آورید.

یبوست در بیماری پارکینسون رایج است و پیشگیری و درمان یبوست بسیار مهم است یبوست شدید می تواند منجر به انسداد روده شده و تهدید کننده باشد لذا خوردن غذاهای غنی از فیبر ( نان دانه کامل، غلات سبوسدار، میوه و سبزیجات تازه، لوبیا، حبوبات و آلو ) به همراه نوشیدن مقدار زیادی مایع و ورزش که به حفظ تراکم استخوان کمک می کند لازم است. اگر با این غذاها مشکل یبوست بر طرف نشد با دستور پزشک از مسهل ها استفاده کنید.

از آنجایی که داروهای مورد استفاده در پارکینسون می تواند منجر به عوارض جانبی تهوع و کاهش اشتها شود. گاهی این عوارض باقی می ماند و مصرف زنجبیل و یا کراکر همراه دارو ممکن است به کنترول این عوارض کمک کند در صورتی که عوارض بر طرف نشد با پزشک خودتان مشورت کنید

اسیدهای آمینه موجود در پروتئین می تواند در جذب لوودوپا به مغز تداخل ایجاد کند لذا خوردن مواد غذایی با پروتئین بالا به مقدار زیاد مانند ( گوشت قرمز و سفید، ماهی، مرغ، سوسیس، محصولات لبنی ( ماست، بستنی، پنیر و شیر )، سفیده تخم مرغ، حبوبات، لوبیای قرمز، لوبیا، عدس، لوبیای سویا، آجیل از هر نوع از جمله کره بادام زمینی ) اثر لوودوپا را کاهش می دهد.

لذا تعیین قدار پروتئین مورد نیاز با پزشک تغذیه است و در صورتی که از رژیم با پروتئین خیلی پایین استفاده کنید با مشکلاتی مانند از دست دادن وزن، ایمنی پایین بدن، کمبود روی، آهن و کلسیم روبرو می شوید. کاهش پروتئین در ابتدای روز از نوسانات موتور غیر قابل پیش بینی جلوگیری می کند و داشتن پودر پروتئین دی در شب نیز ممکن است مفید باشد.

علل از دست دادن وزن در بیماری پارکینسون

لرزش بدن ممکن است باعث مصرف کالری زیادی شود.
به دلیل کاهش حس بویایی، تهوع، افسردگی و اختلال شناختی در پارکینسون میل به غذا کاهش می یابد.

آسیب به هیپوتالاموس باعث سرکوب مرکز اشتها می شود.
مشکل در جویدن و بلع غذا خسته کننده است مخصوصاً وقتی دندان مصنوعی داشته باشید.

یک رژیم غذایی متعادل و مناسب در بیماری پارکینسون

تنها زمانی که گرسنه هستید غذا بخورید.
حفظ کالری در ۲۵ – ۳۰ کالری به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و اگر دیسکنزیا وجود دارد کالری اضافه تر مصرف کنید
نسبت کربوهیدرات به پروتئین باید ۴-۵ به ۱ باشد

حد مجاز توصیه شده روزانه پروتئین ۰/۸ گرم در کیلوگرم وزن بدن است
مصرف ۶ -۸ لیوان از مایعات به همراه فیبرهای موجود در ( نان، غلات، حبوبات، میوه ها با پوست و سبزیجات ) برای کنترل یبوست مهم است.
کالری مورد نیاز بهتر است از کربوهیدرات پیچیده و جربی های غیر اشباع باشد مصرف کلسترول مورد نیاز در روز باید کمتر از ۳۰۰ میلی گرم باشد.

مزایای استفاده از مولتی ویتامین نامشخص است ولی اگر شخصی لوودوپا مصرف می کند مصرف پیریدوکسین B6 خوب است
اگر اشتهای شما خوب نیست وعده های غذایی را بیشتر ( هر ۲ -۳ ساعت ) ولی در حجم های کمتر مصرف کنید.

باقلی حاوی دوپامین است و در به حداکثر رساندن اثر دارو موثر است.
افسردگی و اختلال شناختی ممکن است اشتها را کاهش دهد و حس بویایی نیز ممکن است کم شود لذا غذاهای معطرمصرف کنید.

از خوردن غذای چرب اجتناب کنید. غذاهای با چربی بالا عبارت از ( روغن، کره، مارگارین، خامه، خامه ترش، بستنی، سس مایونز، پنیر، کره بادام زمینی، شکلات، کاکائو، گوشت مانند ژامبون، سوسیس، کیک و شیرینی ) می باشد.

از خوردن غذاهای تند و یا نوشیدنی های گازدار اجتناب کنید.
از مصرف کافئین و نیکوتین بیش از حد اجتناب کنید.

مشکل بلع در بیماری پارکینسون

مواد غذایی نرم و مرطوب با عطر و طعم و بوی خوب، ژله، میوه های پوره، سس، ادویه جات، ترشیجات و غذاهایی که بلع راحت دارند مصرف کنید.
از خوردن غذاهای خشک و سخت اجتناب کنید.
در خوردن غذاهایی که به سقف دهان می چسبد و یا اطراف دهان را گرفتار می کند مانند ( پوره سیب زمینی خشک، گوجه فرنگی با پوست، بیسکویت، دانه های سبوس، تخم مرغ سفت ) مراقب باشید.

برای افزایش اشتها مراقب عطر، طعم، بو و ظاهر مواد غذایی باشید.
غذا را در مقدار کمتر و دفعات بیشتر مصرف کنید.

از غذاهایی که بلع راحتی دارند مانند ( شیر پخته، ماست، بستنی، سوفله، املت، گوشت، سوپ، آب میوه، پوره میوه، برنج، سبزیجات پخته شده، موز و Pancakes با شربت ) استفاده کنید.

همه درهم

دسته ها : سلامتی و پزشکی

دیدگاه ها خاموش هستند.

آخرین مطالب ویژه

فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟

فواید تندخوانی و تقویت...

درتاریخ : فروردین - 2 - 1399

دیدگاه‌ها برای فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟ بسته هستند

« تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟

« تلگرام » چند...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای « تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟ بسته هستند

سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی

سپندارمذگان ، روز عشق...

درتاریخ : بهمن - 28 - 1392

دیدگاه‌ها برای سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی بسته هستند

تازه ترین نوشته ها

۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات

۲۲ دلیل مهم برای...

درتاریخ : مهر - 14 - 1398

دیدگاه‌ها برای ۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات بسته هستند

زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا

زومبا چیست و برای...

درتاریخ : آذر - 27 - 1396

دیدگاه‌ها برای زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا بسته هستند

خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟!

خواص بی نظیر خرما...

درتاریخ : آذر - 26 - 1396

دیدگاه‌ها برای خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟! بسته هستند

سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟!

سیاهدانه و روغن سیاهدانه...

درتاریخ : آذر - 10 - 1396

دیدگاه‌ها برای سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟! بسته هستند

چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن

چای سیاه و خواص...

درتاریخ : خرداد - 4 - 1394

دیدگاه‌ها برای چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن بسته هستند

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور بسته هستند

با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید

با بالا رفتن سن...

درتاریخ : اردیبهشت - 28 - 1394

دیدگاه‌ها برای با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید بسته هستند

طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه

طرز تهیه کباب کوبیده...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه بسته هستند

چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟

چرا غسل جنابت باید...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟ بسته هستند

تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد

تغذیه تکمیلی کودک چگونه...

درتاریخ : اردیبهشت - 22 - 1394

دیدگاه‌ها برای تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد بسته هستند

تبلیغات

  • نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه