فیلم من مادر هستم

فیلم من مادر هستم

تحلیل فیلم من مادر هستم

بالاخره پس از جنجال های فراوان و شرم آور، اثر جدید فریدون جیرانی، “من مادر هستم”، مجوز اکران عمومی گرفت. فیلمی که متاسفانه علی رغم زحمات و هزینه های بسیارش تنها چند روز پس از اکران عمومی، سیلی از انتقادات مذهبی افراطی و جاهلانه را در پی داشت! اگر آثار قبلی جیرانی خصوصا قصه ی پریا را دنبال کرده باشید، متوجه می شوید اولین نکته ای که در این فیلم به چشم می آید، پیشرفت فوق العاده جیرانی در زمینه کارگردانی این اثر است. به طوری که به جرات می توانم بگویم این اثر برای او، هم چون دروازه ورود به جایگاه معدود کارگردانان حرفه ای سینما ایران، بود.
در این فیلم ما با جامعه ای مدرن و تغییر شکل یافته امروزی رو به روییم. جامعه ای که در آن حد و مرز روابط پدر و مادر و فرزندی و روابط عاشقانه دختر و پسری، به طور اساسی تغییر یافته و حد و مرز ها شکسته شده است. مدرنیته موجود در فیلم ابدا یک مدرنیته نمادین و خلق شده توسط کارگردان نیست؛ بلکه یک مدرنیته انعکاسی با آینه جیرانی از حقایق تلخ جامعه، بر روی پرده های سینماست. مدرنیته ای که امروزه، چه بسته فکر کنیم و چه آزاد، چه برایمان تلخ باشد و چه شیرین، باید آن را بپذیریم که هم چون خون در رگ های جامعه مان جریان دارد و جامعه بدون هیچ درنگی در این مسیر جدید -هم از نظر اخلاقی و هم از لحاظ ظاهری- در حال ادامه ی مسیرش بوده و دیگر آن چهارچوب های کهنه اخلاقی نه برای روابط دختر و پسر و نه در روابط خانوادگی پا برجا نیست. خوشبختانه فریدون جیرانی برخلاف کارگردانان کنونی سینمای ایران که فیلمشان را به گونه ای افراطی و خارج از حقیقت صرفا به جهت فروش بیشتر، مدرنیزه می کنند و یا با تغییر چهارچوب های اخلاقی جامعه بر فحشای موجود در آن، صرفا برای به جوش نیاوردن خون انصار و حزب الله سرپوش میگذارند و هنوز هم می خواهند روابط اجتماعی را مانند ۱۰۰ سال پیش نشان دهند، عمل نمی کند. وی دقیقا نمونه ای از پوست کنونی جامعه را زیر میکروسکوپ خود گذاشته و حقیقتِ عملی جامعه را به شیوایی هرچه تمام و به دور از تبلیغ و شعار و ترس و واهمه به نمایش گذاشته است.

داستان فیلم درباره دختری جوان و زیبا به نام آوا (باران کوثری) است که به همراه دوست پسرش شبی به هنگام تمرین موسیقی در زیر زمین خانه ای دستگیر می شود. پدر و مادر آوا به علت اختلافات شدید، در آستانه جدایی اند. همان شب همسر سابق پدر آوا نیز به ایران می آید و با پدر آوا (فرهاد اصلانی) ملاقات می کند.سیمین، بنا به دلایل مرموزی دچار نازایی است و با شوهرش سعید، که به ظاهر عموی آوا است رابطه پیچیده ای بین عشق و نفرت دارند. حال اتفاقات تلخی بین این شخصیت ها اتفاق می افتد که سرنوشت و آینده آن ها به دست همدیگر می افتد…!
اولین چیزی که در سیر داستان توجه مخاطب را جلب می کند،نوع خانواده ی آوا است. خانواده آوا شدیدا از کانون و اصالت خویش فاصله گرفته و دچار غرب زدگی و تقلید های کورکورانه نسبت به سبک زندگی غربی شده اند. این دوری از اصالت نه تنها بر نحوه و ظاهر زندگیشان اثر های مخربی بر جای گذاشته بلکه عقاید و اخلاقیات اعضای خانواده را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است… اما نکته ی اصلی این است که غرب گرایی موجود در فیلم، به هیچ وجه جنبه تبلیغی و فراخوانی به این شیوه زندگی ندارد؛ زیرا لازمه تبلیغ یک اصل، شکوهمند نشان دادن آن است. اما در این جا غرب گرایی نه تنها برای مخاطب شکوهمند و رویایی جلوه نکرده است بلکه او را بدون نیاز به راهنمایی و توضیح، در مقابل این موضوع قرار می دهد. مخاطب متوجه می شود که اگر آوا به مشروب به عنوان یک آرمان و هدفی بزرگ (که تنها غربی های مدرن آن را مصرف می کنند) نگاه نمی کرد و در خانه ی عمو آن قدر برای مصرفش شوق و ذوق نداشت، -به قول مسعود فراستی- نه قضیه ی رختخواب پیش می آمد و نه تجاوز! این فیلم هرگز در برابر ارزش ها و ضد ارزش های درونش قضاوت نمی کند؛ بلکه قضاوت را به مخاطب تیزبین خود می سپارد. وی با دیدن فرم نرمال و غیر افراطی فیلم، در کنار آن بازی های مستحکم، عملا این حقیقت را می پذیرد که اگر کسی به فردی تجاوز کند، قطعا به دختر خودش تجاوز خواهد شد نه این که وی را به سمت بی بند و باری و دوستی های غربی سوق دهد! تمام این مسائل به شیوایی و روشنی در فیلم گنجانده شده است اما متاسفانه عده ای به دلیل درک اندکشان، این صحنه ها را نا مشروع و خارج از شأن سینمای اسلامی می دانند.
حقیقت این است که این فیلم ابدا نه مروج فرهنگ غربی ست و نه مجالی برای به تصویر کشیدن لذت شراب خواری. بلکه منتقد شدید اللحن مدرنیته کاذب در جامعه است.
یکی از ویژگی های کلیدی فیلم این است که داستان را نمی توان بر محور شخصیتی خاص روایت کرد. به عبارت دیگر در این فیلم، قهرمان یا شخصیت اول خاصی وجود ندارد. داستان از دید هر یک از شخصیت ها می تواند شروع شود. این روایت می تواند از دید دوست پسر آوا (سیر داستان به روندی عاشقانه و فرهادگون برای به دست اوردن شیرین تبدیل می شود)، پدر آوا (با روند چشیدن طعم اشتباه مهلک و غیر قابل توجیه خود در جوانی با سیمین، که اکنون همین اتفاق برای دخترش نیز رخ داده) یا حتی از دید مادر (که فداکاری وی برای دخترش و اوج فوران احساسات لطیف مادرانه در برابر دختر سنگ دل و گستاخش و حتی پیش مرگ شدن برای وی و را نشان می دهد) روایت شود. اما جالب ترین نکته ی فیلم این جاست که داستان را با هر شخصیتی که شروع کنیم در نهایت به حقیقتی مشترک می رسیم و فیلم باز هم آن مفاهیمی را که قصد انتقالش به مخاطب داشته را با موفقیت نمایش می دهد. در واقع شروع فیلم میتواند از هر شخصیتی باشد اما در نهایت همگی به جاده ای مشترک می رسند و در نقطه پایان مشخصی تلاقی می یابند.

فیلم من مادر هستم

منبع : سینما سنتر

همه در هم

دسته ها : هنر و سینما

دیدگاه ها خاموش هستند.

آخرین مطالب ویژه

فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟

فواید تندخوانی و تقویت...

درتاریخ : فروردین - 2 - 1399

دیدگاه‌ها برای فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟ بسته هستند

« تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟

« تلگرام » چند...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای « تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟ بسته هستند

سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی

سپندارمذگان ، روز عشق...

درتاریخ : بهمن - 28 - 1392

دیدگاه‌ها برای سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی بسته هستند

تازه ترین نوشته ها

۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات

۲۲ دلیل مهم برای...

درتاریخ : مهر - 14 - 1398

دیدگاه‌ها برای ۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات بسته هستند

زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا

زومبا چیست و برای...

درتاریخ : آذر - 27 - 1396

دیدگاه‌ها برای زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا بسته هستند

خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟!

خواص بی نظیر خرما...

درتاریخ : آذر - 26 - 1396

دیدگاه‌ها برای خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟! بسته هستند

سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟!

سیاهدانه و روغن سیاهدانه...

درتاریخ : آذر - 10 - 1396

دیدگاه‌ها برای سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟! بسته هستند

چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن

چای سیاه و خواص...

درتاریخ : خرداد - 4 - 1394

دیدگاه‌ها برای چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن بسته هستند

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور بسته هستند

با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید

با بالا رفتن سن...

درتاریخ : اردیبهشت - 28 - 1394

دیدگاه‌ها برای با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید بسته هستند

طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه

طرز تهیه کباب کوبیده...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه بسته هستند

چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟

چرا غسل جنابت باید...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟ بسته هستند

تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد

تغذیه تکمیلی کودک چگونه...

درتاریخ : اردیبهشت - 22 - 1394

دیدگاه‌ها برای تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد بسته هستند

تبلیغات

  • نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه