فشار خون خود را کنترل کنید

فشار خون خود را کنترل کنید

فشار خون خود را کنترل کنید :

هایپرتنسیون یا فشارخون بالا یک وضعیت پزشکی است که در آن فشار وارد شونده بر دیواره رگ‌ها و فشار جریان خون از یک حد نرمال و پذیرفته٬ بالاتر می‌رود.

هنگامی‌که فشار خون به هر علت بالا باشد٬ قلب را با هدف پمپاژ دوباره و به گردش درآوردن خون٬ وادار به افزایش حرکت و کار بیشتر می‌نماید. فشار خون بر دو نوع سیستولی و دیاستولی تقسیم و نام‌گذاری می‌گردد که گاهی با نام حد بالا و حد پایین نیز شناخته می‌شود. فشار خون سیستولی٬ فشار موجود در هنگامی‌است که ماهیچه قلب بطور کامل منقبض شده و خون را بدرون سرخرگ یا شریان فرستاده باشد و در مقابل٬ هنگامی‌که قلب در حالت استراحت بین دو ضربان به سر می‌برد و خون به واسطه فشار درون رگ‌ها و دریچه‌های درون‌وریدی در حال بازگشت به قلب و پر نمودن بطن راست است. از دید دانش فیزیک فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم اصلی حیات است.فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است.

عواملی که باعث بالا رفتن فشار خون می‌ شوند:

استرس:
هنگامی که در وضعیتی فوق ‌العاده، اعم از تغییر موقعیت، اضطراب، عصبانیت و… قرار می ‌گیریم، بدن ما فعالیت خود را با یک سری تغییرات سریع داخلی تنظیم می‌ کند که یکی از مهم‌ترین آنها، آزاد شدن هورمون آدرنالین از غدد فوق کلیوی است که با افزایش تعداد ضربان قلب و تنگ کردن عروق به کمک یک سری ترشحات دیگر، منجر به بالا رفتن فشار خون و رسیدن خون اکسیژنه به عضلات و مغز می ‌شود.

نمک:
ثابت شده است که شیوع فشار خون بالا در مناطقی از جهان که مصرف نمک  بالاست، بیشتر است. مصرف نمک زیاد از دوران شیرخوارگی پایه‌ ای برای بالا رفتن فشار خون در سنین بالاتر خواهد شد. محدود کردن نمک در سال های بعدی برای بازگرداندن فشار خون به سطح مناسب کافی نیست و کمی منجر به بهبودی می ‌شود.
یک قاشق چای خوری نمک حاوی ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم است که این مقدار معادل کل مقدار مصرفی توصیه شده ی روزانه را تشکیل می ‌دهد.

سیگار:
با اولین پک به سیگار یا پیپ، فشار خون سیستولیک تا ۲۵ میلی ‌متر جیوه افزایش می ‌یابد و علت آن نیز، آزاد شدن آدرنالین است.

تصلب شرایین (سخت ‌شدن دیواره رگ‌ها):
تصلب شرایین علت اصلی پرفشاری مزمن خون است که عامل شروع آن، آسیب به جدار داخلی عروق است و به دنبال رسوب کلسیم، کلسترول و فیبرین و… در جدار عروق رخ می ‌دهد.

چاقی:
فشار خون بالا در افراد چاق،  دو برابر افرادی که اضافه وزن ندارند و در محدوده وزن طبیعی هستند، شایع ‌تر است. در این موارد، کاهش اندک وزن نیز به پایین آوردن فشار خون شما کمک می‌ کند.

هفت ماده غذایی طبیعی برای کاهش فشار خون :

۱.کیوی
تحقیقات ارائه شده در نشست سال گذشته انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که خوردن سه کیوی در روز با کاهش فشار خون مرتبط است. این تحقیق بر روی ۱۸۸ مرد و زن پنجاه و پنج سال به بالا که دارای فشار خون بوده اند انجام شد. آن ها به خوردن سه کیوی و یا یک سیب در روز به مدت هشت هفته تشویق شدند. محققان دریافتند میزان فشار خون سیستولیک کسانی که کیوی خورده نسبت به آن ها که سیب خورده بودند پایین تر آمده است.
کیوی سرشار از لوتئین است. و این به معنی دارا بودن کیوی از خواص آنتی اکسیدان شناخته شده می باشد.

۲.نخود فرنگی، موز و سایر مواد غنی از پتاسیم
مطالعه ای در سال ۲۰۰۵ در مجله فشار خون نشان داد که کاهش فشار خون علاوه بر استفاده از مکمل های پتاسیم با مصرف مواد حاوی پتاسیم نیز امکان پذیر است.
پژوهشگران دانشکده پزشکی سنت جورج در لندن دریافتند کسانی که پتاسیم را از مواد طبیعی دارای این ماده (مانند موز، نخودفرنگی و کشمش) دریافت می کنند، کاهش فشار خون مشابه ای را مانند آن ها که فقط از مکمل های پتاسیم استفاده می کنند، تجربه خواهند کرد.

۳.هندوانه
هندوانه فقط عامل طراوت نیست، بلکه شامل موادی مانند فیبر، لیکوپنز، ویتامین آ و پتاسیم نیز می باشد. مطالعه محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا نشان می دهد که اسید آمینه یافت شده در هندوانه باعث پایین آمدن فشار خون می شود. این اسید آمینه سیترولین/آرگینین نامیده می شود. محققان از ۹ نفر خواستند که شش گرم از این اسید آمینه را هر روز طی یک دوره شش هفته ای بخورند. نتیجه، کاهش فشار خون و عملکرد بهتر عروق را در این ۹ نفر نشان داد.

۴.سیب زمینی بنفش
سال گذشته یک مطالعه کوچک در نشست انجمن شیمی آمریکا نشان داد که سبزیجات دارای ریشه های بنفش دارای خواصی برای کاهش فشار خون هستند و مانند بلغور و جو دوسر غیر بسته بندی شده موثر می باشند.
تحقیق بر روی هجده نفر از کسانی که به فشار خون مبتلا بودند انجام شد. از آن ها خواسته شد شش تا هشت سیب زمینی بنفش را با پوست، دو بار در روز طی مدت یک ماه مصرف کنند. بعد از آن محققان مشاهده کردند که فشار خون سیستولیک و دیاستولیک این افراد در روزهای پایانی این دوره پایین آمده بود. لازم به ذکر است که این تحقیق فقط یک تحقیق یک طرفه بوده است. به این معنی که اعداد و ارقام به دست آمده با افرادی که طی این دوره سیب زمینی بنفش را مصرف نکرده اند، مقایسه نشده است.

۵.توفو
خوردن مقدار زیادی از توفو و سایر غذاهای حاوی سویا مانند آجیل سویا، میسو و شیر سویا با کاهش فشار خون در ارتباط است. مطالعه ارائه شده در نشست سالیانه کالج متخصصان قلب آمریکا شامل تحقیق روی ۵۰۰۰ نفر بود که رژیم غذایی آن ها بیش از بیست سال دنبال شده بود. محققان از این تحقیق دریافتند افرادی که مقدار بیشتری ایزوفلاون که در مواد حاوی سویا، بادام زمینی و چای سبز یافت می شود، دریافت کرده اند کاهش فشار خون بیشتری نسبت به بقیه افراد داشته اند.

۶.شکلات
شکلات با شاخص توده بدنی پایین مرتبط است و می تواند برای افراد با فشار خون بالا مفید باشد. بررسی های انجام شده در مجله پزشکی BMC نشان داد که فلاونولی که در شکلات یافت می شود به اتساع رگ های خونی کمک کرده و خود باعث پایین آمدن فشار خون می شود. دکتر کارین از دانشگاه آدلاید می گوید: فلاونول نشان داده است که باعث افزایش اکسید نیتریک اندوتلیال شده که همین امر به پایین آمدن فشار خون کمک می کند.
با این حال نتایج متناقضی در مورد خوردن شکلات در زندگی واقعی وجود دارد. مصرف قابل توجهی از آن باعث کاهش فشار خون برای افراد مبتلا به فشار خون خواهد شد اما در برخی موارد کالری بالا و سایر فاکتورها باعث شده که برای افراد با فشار خون طبیعی کمتر توصیه شود.

۷.فلفل تند
اگر عاشق خوردن مقداری تندی به همراه غذای خود هستید بدانید که این امر احتمالاً می تواند به بهبود وضعیت فشارخون شما نیز کمک کند. نتایج مطالعه ای در ژورنال سلول متابولیسم در سال ۲۰۱۰ نشان داد که کپسایسین (ماده ای که باعث تندی فلفل ها است) می تواند به کاهش فشار خون در موش های صحرایی مبتلا به فشار خون کمک کند.
با این حال، محققان دانشگاه پزشکی نظامی سوم در چین اشاره کرد که نتایج باید برای انسان تکرار شود.

همه درهم

 

دسته ها : سلامتی و پزشکی

دیدگاه ها خاموش هستند.

آخرین مطالب ویژه

فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟

فواید تندخوانی و تقویت...

درتاریخ : فروردین - 2 - 1399

دیدگاه‌ها برای فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟ بسته هستند

« تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟

« تلگرام » چند...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای « تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟ بسته هستند

سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی

سپندارمذگان ، روز عشق...

درتاریخ : بهمن - 28 - 1392

دیدگاه‌ها برای سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی بسته هستند

تازه ترین نوشته ها

۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات

۲۲ دلیل مهم برای...

درتاریخ : مهر - 14 - 1398

دیدگاه‌ها برای ۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات بسته هستند

زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا

زومبا چیست و برای...

درتاریخ : آذر - 27 - 1396

دیدگاه‌ها برای زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا بسته هستند

خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟!

خواص بی نظیر خرما...

درتاریخ : آذر - 26 - 1396

دیدگاه‌ها برای خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟! بسته هستند

سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟!

سیاهدانه و روغن سیاهدانه...

درتاریخ : آذر - 10 - 1396

دیدگاه‌ها برای سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟! بسته هستند

چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن

چای سیاه و خواص...

درتاریخ : خرداد - 4 - 1394

دیدگاه‌ها برای چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن بسته هستند

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور بسته هستند

با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید

با بالا رفتن سن...

درتاریخ : اردیبهشت - 28 - 1394

دیدگاه‌ها برای با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید بسته هستند

طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه

طرز تهیه کباب کوبیده...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه بسته هستند

چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟

چرا غسل جنابت باید...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟ بسته هستند

تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد

تغذیه تکمیلی کودک چگونه...

درتاریخ : اردیبهشت - 22 - 1394

دیدگاه‌ها برای تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد بسته هستند

تبلیغات

  • نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه