بایدها و نبایدهای خرید لپ تاپ مناسب

بایدها و نبایدهای خرید لپ تاپ مناسب

بایدها و نبایدهای خرید لپ تاپ مناسب

لپ تاپ یا همان رایانه کیفی، رایانه ای است که عمر آن به سه دهه می رسد اما با این حال رشد کمی و کیفی آن تاکنون شتاب زیادی داشته است. سال ۱۹۷۹ اولین رایانه قابل حمل ساخته شد و ‘ناسا’ آن را که ۳۴۰ کیلو بایت حافظه داشت و سنگین بود برای پروژه های فضایی به کار گرفت. این لپ تاپ به عنوان اولین نوع رایانه قابل حمل معرفی شد تا اینکه در سال ۱۹۸۶ شرکت ‘ آی بی ام’ (IBM) اولین لپ تاپ حرفه ای را وارد بازار کرد که ۲۵۶ کیلوبایت حافظه و دو درایو دیسکت فلاپی با صفحه نمایش تخت داشت و مودم داخلی برای آن تعبیه شده بود. این لپ تاپ حدود پنج کیلوگرم وزن داشت و به قیمت سه هزار و ۵۰۰ دلار به فروش می رسید. از آن زمان تاکنون سازندگان بسیاری به این عرصه وارد شدند و هر یک به بهبود لپ تاپ ها کمک کردند به طوری که لپ تاپ های امروزی پیچیده تر، سبک تر و شکیل تر است.
از اولین قدمها برای پیدا کردن لپ‌تاپ مناسب در میان انواع ساخته شده، آنالیز نوع کاربرد آن برای شماست. مسلما همه ما خواسته‌های مشابهی از یک لپ‌تاپ نداریم، به همین دلیل تنوع در برنامه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهیم و استفاده بیشتر از برنامه‌ای در طول روز، می‌تواند در انتخاب ما تعیین‌کننده باشد. پیش از هر چیز در نظر بگیرید چرا می‌خواهید لپ‌تاپ بخرید؟ آیا تنها قصد درست کردن پرزینتیشن، یادداشت برداری و انجام یکسری از کارهای اینچنینی را با لپ‌تاپ دارید یا این‌که تماشای فیلم‌های HD، انجام بازی و ویدئو چت مناسب سلیقه‌تان است؟

در هنگام خرید به چه چیزهایی توجه کنیم؟

۱- اتصالات و پورتها: در حال حاضر همه لپ تاپهایی که به بازار می آیند امکان اتصال به شبکه بیسیم را دارند پس در این مورد آنچه که قابل توجه است داشتن استاندردهای بالاتر و سریعتر می باشد. کلاً دو استاندارد g  و N داریم که سری N سریعتر میباشد. سری g  با سرعت ۵۴Mbs گستردگی بیشتری دارد. همچنین توجه داشته باشید که برای دستیابی به سرعت بالای استاندارد سری N مستلزم داشتن مودم یا شبکه بیسیم مبتنی بر N میباشد. در غیر اینصورت به سرعتی بیش از ۵۴Mbs دست نخواهید یافت.

۲- امکان اتصال سیم کارت موبایل: برخی از مدلهای لپ تاپ مثل Lenovo Y480 امکان نصب سیم کارت موبایل را به شما میدهند. این اماکن زمانی مفید است که شما به شبکه بیسیم یا حتی مودم کابلی دسترسی نداشته باشید. در چنین مواردی میتوانید با استفاده از سیم کارت نصب شده و مودم GSM لپ تاپ از خدمات اینترنتی شرکت سرویس دهنده مثل همراه اول یا ایرانسل برخوردار شوید.

۳- پورت USB: در حال حاضر پورتهای USB 2 متداول هستند اما چند سالی است که نسخه ۳ این پروتها با پهنای باند ۱۰برابر بر روی لپ تاپها نصب میشود. USB 3 با رنگ آبی از USB 2 متمایز میشود. اگر در محیط کار خود دستگاههای زیادی دارید که از این پورت استفاده میکنند پس تعداد این پورتها یکی از عوامل تعیین کننده برای انتخاب شما خواهد بود. توجه داشته باشید که بعضی از پورتهای USB امکان اتصال E-SATA را هم به شما میدهند به این ترتیب اگر هارد دیسکی داشته باشید که از این اتصال استفاده میکند برای شما مفید خواهد بود. در حال حاضر بیشتر سازندگان یک یا دو پورت USB را طوری میسازند که امکان اتصال و شارژ  لوازم دستی مثل گوشی موبایل را برای شما فراهم میکنند به گونه ای که حتی اگر لپ تاپ خود را خاموش کنید کماکان امکان شارژ از طریق این پورت خاص وجود خواهد داشت.

۴- پورت VGA یا HDMI: وجود یک پرت دی-۹ یا همان VGA در کنار لپ تاپ هنوز هم یک امتیاز مثبت به حساب می آید. چرا که شما میتوانید از لذت وصل کردن مانیتور یا یک ویدیو پروژکتور و دیدن تصویر روی صفحه بزرگتر بهرمند شوید. در کنار آن امروزه کمتر سازنده ای پیدا میشود که حداقل یک پورت HDMI را روی لپ تاپ ساخت خود نگذارد به هر حال اگر فیلم باز هستید یا سمینارهای زیادی با پاورپوینت و سایر برنامه های ارائه مطلب برگذار میکنید بهتر است دستگاهی انتخاب کنید که هر دو پورت HDMI  و VGA  را داشته باشد.

برند های موجود در بازار :

۱. Vaio Sony : که معرف همه دوستان میباشد . دارای کیفیت های بسیار بالا از لحاظ ساخت، قیمت های نسبتا بالا ، باتری های نه چندان خوب و بجز دو سه مدل بسیار گران هیچکدام کارت گرافیک جدا ندارند. شرکتهای عرضه کننده اصلی وایو در ایران عبارتند از : امرتات ،نقش ، رایانه همراه و دو سه شرکت نچندان مطرح دیگر .

۲.Dell : شرکت بزرگ دل در سالهای اخیر لقب بهترین (و شاید بهتر است بگوئیم پر فروش ترین) لپ تاپ های متوسط (از لحاظ قیمتی) را به خود اختصاص داده است که از لحاظ کیفیت و قیمت یک تعادل متناسب برقرار کرده است شرکت های عرضه کننده دل در ایران عبارتند از :هستی ، پارسیان ، دیجیتال و چند تای دیگر.

۳. Toshiba : این شرکت ژاپنی (؟) نیز در زمینه تولید لپ تاپ ید طولائی دارد بطوریکه گستره مدل های آن بسیار زیاد است و در این زمینه طرفداران خود را نیز دارد (به شخصه آن را توصیه نمی کنم!) شرکت های عرضه کننده آن در ایران عبارتند از : نقش ، رایانه همراه و پارسیان.

۴. Lenovo : شرکت IBM را که به خاطر دارید؟ لنوو از این پس لپ تاپهای IBM را با این مارک جدید به بازار عرضه میکند. مشخصه این کامپیوتر ها طراحی های نچندان دلچسب ولی کیفیتهای بسیار بالا بهمراه قیمتهای نسبتا بالا باازای مشخصات متوسط است که اگر به شکل ظاهری اهمیت نمیدهید Lenovo برای شما ساخته شده است. شرکت های توزیع کننده این لپ تاپ در ایران عبارتند از :نقش و هستی.

۵. HP : این برند شاید تنها تولید کننده عمده لپ تاپ های با پردازنده AMD می باشد و به همین خاطر قیمت تمام شده آنها به نسبت سایرین بسیار کمتر است که فاکتور خوبی است ولی چون مصرف برق این پردازنده ها به نسبت پردازنده های دو هسته ای اینتل ، بیشتر است لذا از عمر باتری کمتری برخوردارند(دقت کنید فقط دو هسته ای ها برق کمتر مصرف میکنند و مثلا مصرف یک پردازنده P4 بسیار بیشتر از AMD دو هسته ای میباشد).البته این به آن معنی نیست که HP لپ تاپ با پردازنده اینتل ندارد. شرکت هستی عرضه کننده HP در ایران می باشد.

۶. Fujitsu Siemens: این اتحاد ژاپنی آلمانی که در عرضه موبایل کاملا به بن بست رسید این بار در عرضه لپ تاپ موفق مینماید لپ تاپ های این شرکت به دو دسته عمده : Amilo ها و Lifebook ها دسته بندی میشوند که اولی لپ تاپ های متوسط با قیمت پائین و دیگری سری حرفه ای نوت بوک های این شرکت است. هستی ارقام کامپیوتر و بهین تکنولوژی از شرکت های ارائه دهنده این برند هستند.

نوت بوک های دیگر موجود در بازار به همراه گارانتی های معتبر آنها به اختصار عبارتند از :

Asus با گارانتی دیجیتال، Acer با گارانتی رسام موج ، Panasonic با گارانتی نقش ،گیگابایت با گارانتی آواژنگ و چندین برند دیگر که شاید حتی به گوش تان هم نخورده باشد.

البته به برندهای تولید کننده لپ تاپ میبایست یک برند کاملا متفاوت با بقیه چه از لحاظ سخت افزاری و چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ قیمتی اضافه کرد و آن چیزی نیست مگر لپ تاپ های بسیار زیبای iMac از کمپانی Apple که دارای سیستم عامل Mac OSx میباشند که از زمین تا آسمان با ویندوز تفاوت دارد و اگر به سرتان زد از این مدل ها خرید کنید حتما یک بار این سیستم عامل را امتحان کنید(البته جدیدا قرار است امکان نصب ویندوز بر روی Mac هم فراهم شود) از لحاظ قیمتی نیز این لپ تاپ ها با سایرین تفاوت عمده دارند جائیکه قیمت آنها از دو میلیون تومان شروع می شود.

نکات قابل توجه دیگر برای خرید :

۱. در مورد کامپیوتر های خانگی اطلاعات کافی داشته باشید چون این اطلاعات حتماً برای انتخاب لپ تاپ به شما کمک می کند.

۲. لپ تاپ را در مغازه انتخاب کرده و در صورت امکان آن را از بسته بندی خارج کنید. لپ تاپی را انتخاب کنید که مستحکم و بادوام، اما نه سنگین باشد.

۳. صفحه کلید آن را امتحان کنید. از آنجائیکه هرگز نمی توانید صفحه کلید یک لپ تاپ را عوض کنید باید با آن راحت باشید. آن را روی میز و روی پای خود امتحان کنید.

۴. بخش های جهت نمایی (مثل صفحه لمسی) را حتماً امتحان کنید چون کارکردن با برخی از آنها بسیار سخت است. شما همیشه می توانید از یک موس خارجی استفاده کنید اما به یاد داشته باشید در صورت جابجایی زیاد استفاده از قطعات خارجی چندان عاقلانه نیست.

۵. در مورد گرم شدن کامپیوتر همگام استفاده از آن و مقدار این گرما اطمینان حاصل کنید چون استفاده از آن روی پا به این عامل مهم بستگی دارد.

۶.به سایز و وضوح صفحه نمایش دقت کنید. صفحه نمایش های LCD لپ تاپ ها می توانند سایزی بین ۱۳ تا ۲۱ اینچ داشته باشند و وضوح آنها می تواند بین ۸۰۰×۶۰۰ پیکسل تا ۱۶۰۰×۱۲۰۰ پیکسل متغیر باشد. هرچه پیکسل صفحه نمایش بیشتر باشد تصاویر روی صفحه نمایش پویاتر خواهد بود. صفحه نمایش را در نورهای مختلف امتحان کنید چون صفحه نمایشی که در نور معمول اتاق بسیار عالی است ممکن است در نور بیشتر یا کمتر بسیار بد باشد.

۷.لپ تاپی انتخاب کنید که حداقل ۲ پورت USB2، و یک پورت Firewire داشته باشد چون به وسیله این پورت ها می توانید به قطعات جانبی مثل دوربین، تلفن یا آی پاد متصل شوید.

۸. اطمینان حاصل کنید که لپ تاپ شما به کارت وایرلس(برای اتصال بی سیم) و بلوتوث مجهز است. چرا که این روزها بسیاری از قطعات جانبی مثل موبایل ها به بلوتوث مجهزند و به این ترتیب ارتباط با آنها آسان خواهد بود.

۹. مطمئن شوید که لپ تاپ مورد نظر DVD Burner (کپی کننده DVD) دارد به این ترتیب می توانید به راحتی نسخه های پشتیبان از مدارک فایل های موسیقی و عکس های خود را داشته باشید.

همه درهم


دیدگاه ها خاموش هستند.

آخرین مطالب ویژه

فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟

فواید تندخوانی و تقویت...

درتاریخ : فروردین - 2 - 1399

دیدگاه‌ها برای فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟ بسته هستند

« تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟

« تلگرام » چند...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای « تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟ بسته هستند

سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی

سپندارمذگان ، روز عشق...

درتاریخ : بهمن - 28 - 1392

دیدگاه‌ها برای سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی بسته هستند

تازه ترین نوشته ها

۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات

۲۲ دلیل مهم برای...

درتاریخ : مهر - 14 - 1398

دیدگاه‌ها برای ۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات بسته هستند

زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا

زومبا چیست و برای...

درتاریخ : آذر - 27 - 1396

دیدگاه‌ها برای زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا بسته هستند

خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟!

خواص بی نظیر خرما...

درتاریخ : آذر - 26 - 1396

دیدگاه‌ها برای خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟! بسته هستند

سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟!

سیاهدانه و روغن سیاهدانه...

درتاریخ : آذر - 10 - 1396

دیدگاه‌ها برای سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟! بسته هستند

چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن

چای سیاه و خواص...

درتاریخ : خرداد - 4 - 1394

دیدگاه‌ها برای چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن بسته هستند

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور بسته هستند

با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید

با بالا رفتن سن...

درتاریخ : اردیبهشت - 28 - 1394

دیدگاه‌ها برای با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید بسته هستند

طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه

طرز تهیه کباب کوبیده...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه بسته هستند

چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟

چرا غسل جنابت باید...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟ بسته هستند

تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد

تغذیه تکمیلی کودک چگونه...

درتاریخ : اردیبهشت - 22 - 1394

دیدگاه‌ها برای تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد بسته هستند

تبلیغات

  • نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه