بالا بردن اعتماد به نفس کودکان قبل از شروع مدرسه

بالا بردن اعتماد به نفس کودکان قبل از شروع مدرسه

بالا بردن اعتماد به نفس کودکان قبل از شروع مدرسه :

اگر شما  پدر و مادری هستید که فرزند محصل دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که تنها خرج کردن پول و خرید مثلا جدیدترین کفش ورزشی ، لباس و لوازم مدرسه برای آماده سازی فرزندان در شروع مدارس کافی نبوده و فراموش نکنید که مهمترین نکته افزایش اعتماد به نفس آنها قبل از شروع مدارس میباشد.
ما هزاران والدین را می شناسیم که چندین هزار دلار خرج می کنند تا فرزندشان از جدیدترین بازی های ویدئویی و کامپیوتری و انواع اسباب بازی های مدرن و به روز بهره مند باشند اما دریغ از آنکه بدانند همین فرزندان به چه سرمایه گذاری هایی در رشد عاطفی اشان نیازمندند ؟ در جهان امروز، با نمونه هایی از این اتفاقات مواجه شده ایم که باید گفت در تمامی سنین هم رخ می دهد . رشد عاطفی سالم فرزندان چه در پیش دبستانی ، ابتدایی، راهنمایی و حتی دبیرستانی مستلزم سرمایه گذاری روی بیان احساسات و عواطف از سوی والدین و رفع نیاز های عاطفی آنها و بالا بردن اعتماد به نفس آنها می باشد.
ما در اینجا به عنوان یک مادر باید بگوییم که ما قبل از آنکه یک مادر باشیم یک انسان هستیم که مطمئنا می خواهیم بهترین چیزها را فرزندمان در زندگی اش داشته باشد .اکنون متوجه شدیم که بهترین چیزی که می توانیم به آنها بدهیم انتقال حس خوبی است که از درک کردن آنها می توانیم به آنها دهیم. مثلا باید مطمئن باشیم قبل از آنکه فرزندمان احتیاج به آخرین بازی های کامپیوتری دارد یا نه آیا او از اعتماد به نفس بالا برای استفاده از آن برخوردار می باشد یا خیر ؟
بنابراین ، همانطور که شما در حال خریدن بهترین وسایل و امکانات برای او می باشید یادآوری می کنیم که بهترین چیز که می توانید به آنها بدهید کمک به بالا بردن اعتماد به نفسشان می باشد . در اینجا چند راهنمایی برای شروع به بالا بردن اعتماد به نفس سالم در فرزندان را برایتان بیان کرده ایم که هر پدر و مادری می تواند از اینها بهره گیرد.نکاتی کاملا متفاوت و در عین حال بسیار مفید برای شما پدرو مادر عزیز.

۱ – ابراز عشق و محبت

ابرازعشق و محبت به افزایش عزت نفس فرزندان شما کمک زیادی خواهد کرد. باز کردن آغوش برای تشکر از افتخارات آنها کمک زیادی به سعی و تلاش بیشتر آنها در بدست آوردن موفقیت های بیشتر و دور شدن از شکست ها خواهد کرد. مثلا می توانید در دفترچه یادداشت او بنویسید ” به نظر من تو فوق العاده هستی. ”
به ستایش صادقانه ، اما بدون بزرگ نمایی از موفقیت های او بپردازیم. کودکان و نوجوانان به تعاریف درستی که در برابر دیگران از آنها می شود بسیار حساس هستند واین باعث بالا بردن اعتماد به نفس آنها در اجتماع خواهد شد.

۲ – انتقال بازخورد دقیق و مثبت

نظراتی مانند ” شما همیشه کارهایت را از روی دیوانگی انجام می دهی ” باعث می شود که بازخورد بدی را در فرزندمان ایجاد کند و می توانید به جای آن اینگونه بیان کنید “من می دانم که تو به دلیل دعوایی که با برادرت داشتی بسیار عصبی هستی اما خوب بود در انجام این کار خودت را کنترل می کردی. ” اینها همگی به او کمک خواهد کرد که متوجه شود در لحظاتی که عصبی است هم می تواند طوری رفتار کند که یقین داشته باشد می تواند بازخورد مثبت و دقیقی از چگونگی بخورد شما با او داشته باشد.

۳ – ایجاد محیطی امن و دوست داشتنی در خانه

کودکان و نوجوانانی که احساس امنیت در خانه ندارند و محیط خانه را دوست داشتنی نمی بینند در معرض بزرگترین خطرات کاهش عزت نفس قرار می گیرند. این وظیفه پدر و مادر می باشد که محیطی امن و دوست داشتنی را در خانه به وجود آورند که فرزندشان از بودن در این محیط لذت ببرد و به این ترتیب از هرگونه افسردگی به دور باشند که اگر اینگونه نباشد مطمئن باشید که لحظه به لحظه در پائین آوردن اعتماد به نفس فرزندمان دخیل بوده ایم.
همچنین ، نشانه هایی از جمله  سوء استفاده توسط دیگران ، مشکلات در مدرسه، مشکل با همسالان و عوامل دیگری که ممکن است در پائین آوردن اعتماد به نفس کودک تاثیر بگذارد را از بین ببریم. تشویق بچه ها به صحبت کردن با والدین یا سایر افراد بزرگسال خانواده واعتماد دادن به آنها در مورد حل مشکلاتشان کاری است که باید توسط شما صورت پذیرد.

۴ – شرکت دادن آنها در فعالیت های گروهی

فعالیت هایی که مشوق به همکاری به جای رقابت می شوند در تقویت اعتماد به نفس بسیارمفید می باشد. به عنوان مثال، برنامه های مشاوره ای که در آن فرزند  بزرگتر به کوچکتر کمک می کند تا به یادگیری خواندن و نوشتن بپردازد ، می تواند از جمله کارهای بسیارشگفتی آور برای هر دو فرزند باشد. و یا اینکه به صورت داوطلبانه در کمک به جامعه محلی خود شرکت کنند که اینها اثرات مثبتی بر افزایش اعتماد به نفس آنها خواهد داشت.

لطفا به یاد داشته باشید که اعتماد به نفس بزرگترین دفاع کودکان در برابر چالش های جهان است. مسئولیت ما این است که به عنوان پدر و مادر برای پرورش اعتماد به نفس کودکان خود تمام تلاشمان را انجام دهیم.

۵ – نقش یک الگوی مثبت را بازی کنید

اگر شما بیش از حد سخت گیر و بدبین باشید و به صورتی غیر واقعی در مورد عدم توانایی های آنها رفتار کنید در نهایت، فرزندانتان ممکن است از شما درس بگیرند و آنها هم اینگونه بدبینی و سخت گیری را الگوی کار خود قرار دهند که این اصلا درست نیست . پرورش اعتماد به نفس در آنها بهترین کار می باشد که این با خونسردی شما و سختگیرانه و بد اخلاق نبودنتان امکان پذیر می باشد.

۶ – شناسایی و تغییر مسیر باورهای نادرست

این مهم است که یک پدر و مادر باورهای غیرمنطقی فرزند خود را بشناسند و آنها را به باورهای کمال، جذابیت ، توانایی تبدیل سازند .شما با این کار می توانید استانداردهای دقیق و واقعی در ارزیابی کودکانتان را بدست آورده و تصویر درستی از اینها را برایشان نشان دهید تا به غلط نروند .
برداشت نادرست از خود می تواند ریشه دور شدن از بهترین واقعیات باشد . برای مثال، کودکی که در محاسبات روزانه بسیار باهوش می باشد اما با اعتماد به نفسی بسیار پائین در مورد حل مسائل ریاضی می گوید که  ” من مطمئنا نمی توانم ریاضیاتم را به خوبی انجام دهم” نه تنها این یک تعمیم غلط است بلکه باوری است که منجر به شکست او خواهد شد. تشویق کودکان در رسیدن آنها به هدفشان بسیار کارساز می باشد .برای بهبودی این وضعیت کارمفید این است که به او بگویید  ” شما یک دانش آموز خوب در مدرسه هستید و ریاضی هم یک درسی است که نیاز به صرف زمان بیشتری دارد با هم تمرینات بیشتری را انجام می دهیم . “

۷ – مراقب طرز صحبت کردنتان باشید

بچه ها در اینکه شما با آنها چگونه صحبت می کنید و به آنها چه می گویید بسیار حساس هستند .باید آنها را برای نداشته هایشان تشویق کنید و به یاد داشته باشید که تهدید کردن آنها در این مواقع اصلا کار درستی نمی باشد.. برای مثال، اگر کودک شما به خوبی فوتبال بازی نمی کند از گفتن اینکه ” خوب، دفعه بعد کارت سخت تر است ” اجتناب کنید و در عوض ، سعی کنید او را تشویق کنید و مثلا بگویید” درست است که خیلی خوب بازی نکردی اما من واقعا به تلاش های تو افتخار می کنم و مطمئن هستم که موفق خواهی شد. ”
گاهی اوقات ، سطح مهارت یک کودک آن نیست که او انجام می دهد . بنابراین، کمک به بچه ها برای غلبه آنها بر نا امیدی واقعا می تواند در بهتر شدن آنها موثر باشد. استفاده از حرف های گرم و دلنشین و شوخ طبعی برای کمک به بچه ها و بالا بردن اعتماد به نفسشان و آنچه که دوست دارند باشند، بسیار موثر می باشد

منبع : سیمرغ

همه درهم

دسته ها : آموزشی و کنکور

دیدگاه ها خاموش هستند.

آخرین مطالب ویژه

فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟

فواید تندخوانی و تقویت...

درتاریخ : فروردین - 2 - 1399

دیدگاه‌ها برای فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟ بسته هستند

« تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟

« تلگرام » چند...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای « تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟ بسته هستند

سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی

سپندارمذگان ، روز عشق...

درتاریخ : بهمن - 28 - 1392

دیدگاه‌ها برای سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی بسته هستند

تازه ترین نوشته ها

۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات

۲۲ دلیل مهم برای...

درتاریخ : مهر - 14 - 1398

دیدگاه‌ها برای ۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات بسته هستند

زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا

زومبا چیست و برای...

درتاریخ : آذر - 27 - 1396

دیدگاه‌ها برای زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا بسته هستند

خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟!

خواص بی نظیر خرما...

درتاریخ : آذر - 26 - 1396

دیدگاه‌ها برای خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟! بسته هستند

سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟!

سیاهدانه و روغن سیاهدانه...

درتاریخ : آذر - 10 - 1396

دیدگاه‌ها برای سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟! بسته هستند

چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن

چای سیاه و خواص...

درتاریخ : خرداد - 4 - 1394

دیدگاه‌ها برای چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن بسته هستند

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور بسته هستند

با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید

با بالا رفتن سن...

درتاریخ : اردیبهشت - 28 - 1394

دیدگاه‌ها برای با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید بسته هستند

طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه

طرز تهیه کباب کوبیده...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه بسته هستند

چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟

چرا غسل جنابت باید...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟ بسته هستند

تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد

تغذیه تکمیلی کودک چگونه...

درتاریخ : اردیبهشت - 22 - 1394

دیدگاه‌ها برای تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد بسته هستند

تبلیغات

  • نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه