طب سوزنی چیست

طب سوزنی چیست

طب سوزنی چیست

طب سوزنی که به زبان چینی به آن جن جیو (ZHEN JIU) گفته می‌شود مهمترین شاخه طب سنتی چین  است که با فروکردن سوزن‌های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن که نقاط مریدینی نامیده می‌شوند باعث تسکین درد و یا درمان مشکل خاصی از بیمار می‌شود. براساس تئوری طب سوزنی TCM، این نقاط خاص بر روی مسیرهای خاصی از بدن با نام مریدین‌ها قرار دارند که انرژی حیات که در زبان چینی به آن «چی» گفته می‌شود در آنها جریان دارد.
طب سوزنی از اواخر قرن بیستم توسط پژوهشگران مورد پژوهش جدی علمی قرارگرفته‌است، هم از جهت نحوه اثر آن و پایه‌هایش و هم از جهت اثرهای بالینیش. در گذشته‌های نه چندان دور توافقی میان پزشکان و درمانگران بر علمی بودن و موثر بودن اثرهای ناشی از درمان طب سوزنی حاصل نمی‌شد اما اکنون با آزمایش‌های بالینی گوناگون بر اثبات پذیری درمان و تسکین بیماریهای مختلف دیگر اثر طب سوزنی چیزی فراتر از پلاسبو گشته‌است و دارای قطعیت پذیری درمانی می‌باشد.
طب سوزنی، وارد کردن سوزن هایی بسیار نازک در نقاط خاصی از بدن است. منشأ آن منسوب به کشور چین است و قدمتش به هزاران سال می رسد. اما این طب در دهه های اخیر، محبوبیت قابل توجهی در ایالات متحده و اروپا پیدا کرده است.
بر طبق نظریه سنتی چینی، طب سوزنی روشی است که توسط آن، جریان انرژی یا نیروی زندگی که به qi یا Chi معروف است، در بدن به توازن می رسد.
طب سوزنی کانال ها و مجراهای عبور انرژی را تنظیم می کند که منجر به تعادل انرژی در بدن می شود.
در مقابل، پزشکان غربی، طب سوزنی را روشی مفید و موثر برای تحریک اعصاب و بافت های همبند می دانند. پزشکان غربی معتقدند که این تحریکات، باعث افزایش مسکن های طبیعی بدن و بهتر شدن جریان خون می شود.

تاریخچه طب سوزنی :

سازمان بهداشت جهانی و موسسه ملی سلامت آمریکا نام بیش از سی بیماری را در زمره موارد حیطه درمان توسط طب سوزنی اعلام کرده‌اند
تاریخچه استفاده از طب سوزنی در کشور چین به ((عصر حجر)) باز می‌گردد که در آن زمان از سنگهایی نوک تیز به نام «بیان شی» (BIAN SHI) استفاده می‌شد. سوزن‌های سنگی طب سوزنی مربوط به پنج هزار سال پیش توسط باستان شناسان در کشور چین کشف شده‌است. اولین کتاب چینی که در آن در مورد طب سوزنی بحث شده‌است کتاب «طب داخلی کلاسیک امپراطور زرد» می‌باشد که در حدود ۲۳۰۰ سال پیش نوشته شده‌است. ین کتاب از انواع سوزن‌های فلزی، مریدین‌ها و نقاط خاص بر روی آنها، انواع روش‌های فروکردن سوزن در بدن و انواع مختلف بیماریهایی که می‌توان با استفاده از طب سوزنی آنها را درمان نمود بحث نموده‌است.

روش انجام طب سوزنی :

امروزه در طب سوزنی از سوزنهای استیل ، نازک و انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. قطر این سوزنها از ۰.۲ تا ۰.۶ میلیمتر و طول آنها از ۱ تا ۱۰ سانتیمتر متغیر است، در هنگام وارد کردن سوزن بطور عمودی بین انگشتان قرار می‌گیرد. عمق فرو کردن سوزن از چند میلیمتر تا ۵ سانتیمتر (با توجه به محل نقطه) متغیر است. سوزنها به مدت ۱۰الی ۳۰ دقیقه در جای خود باقی می‌مانند. امروزه در درمان طب سوزنی ممکن است از جریان الکتریسته نیز استفاده شود.

اهمیت درمان سیستم عصبی در طب سوزنی :

در طب غربی ثابت شده خیلی از بیماریها از سیستم اعصاب ما نشات می گیرید به قول ما ایرانی ها فلان بیماری براب خرابی اعصابمون هست.
اگر در طب چینی ۱۲ عامل بیماری زا را بشماریم ۶ مورد آن فیزیکی و ۶ مورد دیگر آن عوامل روانی می باشد و این مطلبی است که در کتابهای بیش از ۲۰۰۰ سال پیش نیز نوشته شده است.
اعتقاد ما این که اگر یک باد سرد می تواند عضلات شما را دچار اسپاسم کند یک خشم هم می تواند شما را دچار میگرن کند،اعتقاد ما این است که عوامل احساسی در دراز مدت  چه بسا اثراتشان از عوامل درونی و بیرونی بیشتر خواهد بود و شما در زندگی غربی شده ی امروز نقش این قضیه را خیلی کمتر در نظر می گیرید.

از روش کت کوت یا امبدینگ در موارد خفیف تا متوسطی که در طب غربی برای بعضی از بیماریها انجام نمی شود می توان استفاده کرد.
در روانپزشکی طب غربی شایعی که در جامعه پزشکی ما انجام می شود کاربرد دارد منتها بعضی از از همکاران  پزشک طب سوزنی در خصوص بعضی از بیماریهای روانپزشکی به صورت ریشه ای کار می کنند.
ما در مورد اختلالات شدید بیماریها جوابدهی خوبی داریم و در مورد اختلالات خفیف تر بیماری بر خلاف بعضی از پزشکان که به آنها دارو می دهند و ممکن است عوارضی داشته باشد  اماما در طب چینی آگاهی را به ذهن برمیگردانیم تا این قضیه تا حدود زیادی کنترل شود.
در هزار مورد درمانی که توسط روش کت گوت یا امبدینگ برای درمانهای مختلف انجام شده است عارضه خاصی مشاهده نشده و جواب دهی آن بین ۸۵ تا ۹۰ درصد در کل موارد درمانی می باشد.

طب سوزنی و کاهش وزن :

در مکتب طب سنتی چین گفته می‌شود چاقی معمولا به خاطر عملکرد ضعیف دستگاه گوارش و نامتعادل بودن میزان مواد‌غذایی هضم شده که وارد دستگاه گردش خون می‌شوند، ایجاد شده و با بیماری‌هایی چون بالا رفتن قند خون، چربی خون، فشار خون، افزایش اسیداوریک و درد مفاصل خود را نشان می‌دهد. در این روش، نقاط حساس با سوزن‌های مخصوص هدف گرفته می‌شوند تا کانال‌های انرژی تمیز شود و تعادل خون و «چی» تنظیم شده و با تخریب مستقیم سلول‌های چربی، تعداد سلول‌های چربی در بدن کمتر شود و اشتهای فرد کاهش یافته و در نهایت وزن کاهش یابد.
سوزن‌ها حدود ۴۰ دقیقه در نقاط خاص بدن باقی می‌مانند تا باعث تحریک همان نقاط شده و کانال‌های انرژی فعال شوند و همچنین گردش خون شتاب می‌گیرد و گرمای بدن رها می‌شود تا کاهش وزن اتفاق بیفتد.
تحقیقات علمی کمی توانسته‌اند تاثیر طب سوزنی بر کاهش وزن را به اثبات برسانند؛ برخی از این مطالعات بر این باورند که طب سوزنی می‌تواند به عنوان تسریع‌کننده لاغری در افراد عمل کند. بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ در این زمینه منتشر شد، دانشمندان ۳۱ تحقیق را (با مجموع ۳ هزار و ۱۳ شرکت‌کننده) تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که طب سوزنی می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر کاهش وزن بدن داشته باشد. البته تمام این تحقیقات چنین نتیجه درخشانی نداشته و بعضی از آن‌ها کیفیت پایینی داشته و تحقیقات مختلف، نتایج مختلفی را در زمینه تاثیر طب سوزنی بر کاهش وزن به اثبات رسانده‌اند. برای مثال، مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۹ بر روی ۴۰ فرد چاق انجام شد، نشان داد که این افراد بعد از ۱۲ جلسه طب سوزنی که به صورت هفتگی انجام می‌شد، وضعیت اعصاب و افسردگی‌شان تا حد زیادی بهبود یافت اما در کاهش وزن‌شان تاثیری نداشت. با این حال تحقیقی که یک سال پیش از آن انجام شده بود، ثابت کرد افرادی که روزی ۲ بار، به مدت ۴ هفته در جلسات طب سوزنی شرکت داشته‌اند، اشتهایشان از بین رفته و وزن‌شان کم شده است.

خطرات طب سوزنی

خطرات استفاده از این روش درمانی بسیار کم است. اما لازم است از برخی خطرات و عوارض جانبی احتمالی آن نیز آگاه باشید:

– درد، خونریزی یا کبودی در بخش های سوزن خورده

– صدمه به اعضای داخلی همچون ریه (در صورتی که سوزن با فشار و به صورت عمیق وارد شود)

-بیماری های عفونی مانند هپاتیت و ایدز (در صورت استفاده از سوزن های آلوده و استفاده شده)

بدن هر فرد، برای درمان، به نوع خاصی از طب سوزنی پاسخ مثبت می دهد. اما شرایطی وجود دارد که ممکن است عوارض را در بعضی افراد افزایش دهد:

– چنانچه از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، ممکن است کبودی بیشتری داشته باشید و حتی دچار خونریزی شوید.

– در برخی از انواع طب سوزنی، پالس های خفیف الکتریکی از طریق سوزن به بدن منتقل می شود که ممکن است در عملکرد قلب برخی افراد که از ضربان ساز استفاده می کنند، تداخل و اشکال ایجاد کند.

– زایمان زودرس، عارضه ای است که در اثر تحریکات برخی از انواع طب سوزنی بر خانم های باردار ظاهر شده است.

 طب سوزنی برای چه بیماری هایی موثر است؟

تاثیرگذاری طب سوزنی برای دردها و بیماری های زیر بیشتر است:

– تهوع ناشی از شیمی درمانی
– سردرد
– فیبرومیالژی (درد مزمن عضلات)
– درد زایمان
– درد کمر
– قاعدگی دردناک
– میگرن
– آرتروز
– درد دندان
– بیماری آرنج تنیس بازان

همه درهم

دسته ها : سلامتی و پزشکی

برچسب ها :

دیدگاه ها خاموش هستند.

آخرین مطالب ویژه

فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟

فواید تندخوانی و تقویت...

درتاریخ : فروردین - 2 - 1399

دیدگاه‌ها برای فواید تندخوانی و تقویت حافظه در زندگی و کار و تحصیلمان چیست ؟ بسته هستند

« تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟

« تلگرام » چند...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای « تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟ بسته هستند

سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی

سپندارمذگان ، روز عشق...

درتاریخ : بهمن - 28 - 1392

دیدگاه‌ها برای سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی بسته هستند

تازه ترین نوشته ها

۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات

۲۲ دلیل مهم برای...

درتاریخ : مهر - 14 - 1398

دیدگاه‌ها برای ۲۲ دلیل مهم برای موفقیت در کنکور و امتحانات بسته هستند

زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا

زومبا چیست و برای...

درتاریخ : آذر - 27 - 1396

دیدگاه‌ها برای زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا بسته هستند

خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟!

خواص بی نظیر خرما...

درتاریخ : آذر - 26 - 1396

دیدگاه‌ها برای خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟! بسته هستند

سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟!

سیاهدانه و روغن سیاهدانه...

درتاریخ : آذر - 10 - 1396

دیدگاه‌ها برای سیاهدانه و روغن سیاهدانه و فواید بیشمار آن ! | از فواید سیاهدانه چه میدانید ؟! بسته هستند

چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن

چای سیاه و خواص...

درتاریخ : خرداد - 4 - 1394

دیدگاه‌ها برای چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن بسته هستند

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور

توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در...

درتاریخ : خرداد - 2 - 1394

دیدگاه‌ها برای توصیه‌های مفید تغذیه‌ای در هفته‌های پایانی تا کنکور بسته هستند

با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید

با بالا رفتن سن...

درتاریخ : اردیبهشت - 28 - 1394

دیدگاه‌ها برای با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید بسته هستند

طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه

طرز تهیه کباب کوبیده...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه بسته هستند

چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟

چرا غسل جنابت باید...

درتاریخ : اردیبهشت - 27 - 1394

دیدگاه‌ها برای چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟ بسته هستند

تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد

تغذیه تکمیلی کودک چگونه...

درتاریخ : اردیبهشت - 22 - 1394

دیدگاه‌ها برای تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد بسته هستند

تبلیغات

  • نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه