رعایت نکاتی برای زایمان آسان تر

رعایت نکاتی برای زایمان آسان تر

رعایت نکاتی برای زایمان آسان تر

یکی از اولین نگرانی‌هایی که به ذهن خانم‌های باردار می‌رسد این است که چقدر باید تحرک داشته باشند و چه حرکات و ورزش‌هایی می‌تواند برای‌شان مضر یا مفید باشد. نگران می‌شوند که شاید اگر هرروز پیاده‌روی کنند یا به استخر بروند و… سلامت فرزند آینده‌شان به خطر بیفتد. خیلی‌ها نیز از ترس‌شان با ورزش و مراکز ورزشی خداحافظی و خود را در خانه زندانی می‌کنند! در حالی که ورزش می‌تواند هم برای مادر و هم جنین مفید باشد. اما اینکه کدام ورزش‌ها مناسب بارداری هستند و کدام باید کنار گذاشته شوند موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

هم به نفع مادر و هم به نفع جنین!

بارداری به معنای خداحافظی با داشتن یک زندگی فعال و پرتحرک نیست. انجام ورزش‌های سبک به طور مرتب نه تنها باعث برخورداری از یک بارداری سالم می‌شود بلکه سلامت جنین را نیز افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند زمانی که زنان باردار به طور مرتب ورزش می‌کنند جنین در حال رشد آنها ضربان قلب آرام‌تری داشته و هنگام تولد نیز نسبت به نوزادان دیگر وزن متناسب‌تری دارد. علاوه بر این ورزش می‌تواند باعث کاهش کمردرد، خستگی، استرس و بهبود کیفیت خواب شود. همچنین خطر دیابت درحین بارداری را کاهش داده و بدن را برای زایمان آماده می‌سازد.

از آسیب و ضعف جلوگیری کنید

بدن خانم‌ها از ابتدا برای دوران بارداری برنامه‌ریزی شده است و در اکثر موارد این دوران با موفقیت سپری می‌شود. بارداری دوران حساسی است، حساس یعنی نیاز به مراقبت بیشتری دارد. ممکن است بدون مراقبت هم نتیجه خوبی بگیرید اما برای اینکه حس خوبی داشته باشید و با آرامش این دوران را بگذرانید لازم است تلاش کنید با برنامه بدن خود هماهنگ شوید. بدن مادر در دوران بارداری تحت‌تاثیر تغییرات فیزیولوژیک، رشد جنین و رحم و تغییرات آناتومیک قرار می‌گیرد، بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و ضعف در ساختمان عضلانی اسکلتی باید تمامی عضلات به‌خصوص عضلات کف لگن و جدار شکم را از طریق ورزش‌های ملایم مخصوص بارداری تقویت کرد. تغییرات دوران بارداری می‌تواند باعث کمر درد، پشت درد، درد مفاصل، اختلال در گردش خون، مشکلات گوارشی و تنفسی و شل شدن عضلات شکم و کف لگن شود. حضور هورمون‌ها و شل شدن عضلات و مفاصل در فرایند زایمان ضروری است، پس باید از طریق آمادگی بدنی با این تغییرات هماهنگ شوید.

زایمان آسان‌تری خواهید داشت اگر…

تحقیقات نشان داده‌اند ورزش‌های دوران بارداری علاوه بر فواید جسمانی، موجب کاهش ترس و هیجان و همچنین افزایش اعتماد به نفس و نشاط روحی می‌شوند. محققان ۳۳ دلیل برای انجام ورزش در دوران بارداری ذکر کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به افزایش انرژی و شادابی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش تهوع، یبوست و تورم همچنین کاهش مدت زمان زایمان اشاره کرد. لازم به توضیح است که ورزش‌های دوران بارداری نسبت به ورزش‌های معمول، متفاوت هستند. مادران باردار حتما باید از صحت انجام حرکات خود مطمئن باشند، در غیر این صورت ممکن است به بدن خود آسیب برسانند.

مراقب باشید زیادی گرم‌تان نشود!

مادرانی که پیش از بارداری ورزشکار بوده‌اند باید در ۳ ماهه اول بارداری بیشتر احتیاط کنند و در مورد ادامه فعالیت ورزشی خود حتما با پزشک و ماما مشورت کنند. ورزش به هیچ‌عنوان نباید باعث افزایش ضربان قلب، دمای بدن، تعریق زیاد و همچنین کاهش اکسیژن در بدن شود. افزایش ضربان قلب بیش از ۱۴۰ ضربه در دقیقه و افزایش دمای بدن طی ۶ هفته ابتدای بارداری رشد جنین را مختل می‌کند و باعث نقص هنگام تولد می‌شود. تعریق زیاد باعث از دست رفتن آب بدن و افزایش دما و ریسک زایمان زودرس می‌شود.

مناسب‌ترین ورزش بارداری

مناسب‌ترین ورزش برای تمام خانم‌های باردار که در این دوران مشکل مامایی ندارند، پیاده‌روی است. البته شدت و مدت این فعالیت براساس نیاز خانم‌ها متفاوت است. پیاده‌روی فعالیتی آسان برای تمامی کسانی است که تا به حال ورزش نکرده‌اند و همچنین جایگزین مناسبی برای افرادی است که قبلا ورزشکار بوده‌اند. قبل از شروع هر تمرین ورزشی بهتر است با چرخاندن بازوها و مچ پاها و انجام حرکات کششی در ناحیه عضلات پا، بدن خود را گرم کنید و بعد از انجام پیاده‌روی نیز برای ۵ دقیقه حرکات کششی انجام دهید. فراموش نکنید حتما برای ورزش کردن فضایی را انتخاب کنید که حداقل آلودگی هوا را داشته باشد.

لطفا شیرجه نزنید!

انجام ورزش‌های استقامتی و سنگین در دوران بارداری ممنوع است. علاوه بر این ورزش‌های رزمی، شیرجه زدن، اسب دوانی و مانند اینها به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود. دوچرخه‌سواری برای اکثر افرد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر در دوران بارداری جفت سرراهی داشته باشید، بهتر است این ورزش را انجام ندهید چون تکان خوردن شکم باعث خونریزی خواهد شد. همچنین با گذشت زمان و بالا رفتن ماه‌های بارداری به‌خصوص در ۳ ماهه سوم که حفظ تعادل کار مشکلی است، دوچرخه‌سواری توصیه نمی‌شود.

آب اسـتخر مضـر یا بی‌خطـر؟!

پیشنهاد دیگر، راه رفتن در استخر خلوت با دمای معتدل است. این فعالیت باعث کاهش کمر درد و تقویت عضلات کف لگن و جدار شکم و افزایش آرامش مادر می‌شود. دمای بالای آب و استفاده از سونا و حمام آفتاب در این دوران رشد جنین را مختل می‌کند. شنا نیز ورزش مناسب و کم‌خطری است اما قبل از انجام آن مشورت با مامای خود را فراموش نکنید. اگر تا به حال شنا نکرده‌اید باید به آرامی و به تدریج در مکانی خلوت شنا کردن را بیاموزید. بهتر است قبل از شنا برای ۵ دقیقه بدن‌تان را گرم کنید. آب به تنهایی خطری برای شما ندارد و در تحقیقات هیچ‌گونه خطر جدی در مورد کلر و باکتری و مواد شیمیایی موجود در استخر برای مادر باردار یافت نشده است. تاکید می‌شود مادری که به دلیل مشکلات مامایی نیاز به استراحت دارد نباید حتی ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی را انجام دهد. اما با برطرف شدن مشکل می‌تواند مجددا ورزش کردن را شروع کرده و تا قبل از زایمان ادامه دهد.

تهیه و تنظیم : همه در هم


ارسال یک پاسخ


آخرین مطالب ویژه

« تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟

« تلگرام » چند...

درتاریخ : خرد - ۳ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی

سپندارمذگان ، روز عشق...

درتاریخ : بهم - ۲۸ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

لحظه تحویل سال ۱۳۹۳ و سال اسب

لحظه تحویل سال ۱۳۹۳...

درتاریخ : بهم - ۱۲ - ۱۳۹۲

یک دیدگاه

تازه ترین نوشته ها

زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا

زومبا چیست و برای...

درتاریخ : آذر - ۲۷ - ۱۳۹۶

بدون دیدگاه

خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟!

خواص بی نظیر خرما...

درتاریخ : آذر - ۲۶ - ۱۳۹۶

بدون دیدگاه

چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن

چای سیاه و خواص...

درتاریخ : خرد - ۵ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید

با بالا رفتن سن...

درتاریخ : ارد - ۲۹ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه

طرز تهیه کباب کوبیده...

درتاریخ : ارد - ۲۸ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟

چرا غسل جنابت باید...

درتاریخ : ارد - ۲۸ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد

تغذیه تکمیلی کودک چگونه...

درتاریخ : ارد - ۲۳ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

فواید پیاده روی بعد از شام چیست ؟

فواید پیاده روی بعد...

درتاریخ : ارد - ۲۰ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

تبلیغات

  • نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه

مطالب پیشین همه در هم

زندگی نامه ششمین امام شیعیان ، امام صادق علیه السلام

زندگی نامه ششمین امام...

درتاریخ : شهر - ۱۵ - ۱۳۹۲

۲ دیدگاه

فرشته های کوچک و آسیب دیده

فرشته های کوچک و...

درتاریخ : مهر - ۱۲ - ۱۳۹۳

بدون دیدگاه

بهینه سازی وبلاگ برای موتورهای جستجو

بهینه سازی وبلاگ برای...

درتاریخ : ارد - ۱۰ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

دعا و اعمال روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

دعا و اعمال روز...

درتاریخ : مرد - ۱۴ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

تاثیرات مثبت و منفی بازی های کامپیوتری بر کودکان

تاثیرات مثبت و منفی...

درتاریخ : مرد - ۲۲ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

ویژگی های مرغ سالم را بدانید

ویژگی های مرغ سالم...

درتاریخ : شهر - ۱۷ - ۱۳۹۳

بدون دیدگاه

نگار گری ایرانی و مکاتب آن

نگار گری ایرانی و...

درتاریخ : تیر - ۱ - ۱۳۹۲

یک دیدگاه

ویتامین D و منابع مفید دریافت آن

ویتامین D و منابع...

درتاریخ : شهر - ۱۳ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

داستان های الهام بخش در زمینه موفقیت شغلی

داستان های الهام بخش...

درتاریخ : شهر - ۸ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

اعمال مشترکه شبهای قدر

اعمال مشترکه شبهای قدر

درتاریخ : تیر - ۲۹ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

راه حل هایی ساده برای پیشگیری از آنفولانزا

راه حل هایی ساده...

درتاریخ : مهر - ۸ - ۱۳۹۳

بدون دیدگاه

آشنایی با طرز تهیه نان کدو سبز

آشنایی با طرز تهیه...

درتاریخ : مهر - ۲ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

طرز تهیه چیپس و پنیر فیله مرغ در مایکرویو

طرز تهیه چیپس و...

درتاریخ : مرد - ۳ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

خواص کرفس و آب کرفس

خواص کرفس و آب...

درتاریخ : فرو - ۲۳ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

در مورد تزریق بوتاکس بیشتر بدانیم

در مورد تزریق بوتاکس...

درتاریخ : ارد - ۵ - ۱۳۹۲

یک دیدگاه

خواص و فواید آویشن

خواص و فواید آویشن

درتاریخ : مرد - ۱۹ - ۱۳۹۲

یک دیدگاه

طرز تهیه توپ سیب زمینی

طرز تهیه توپ سیب...

درتاریخ : مهر - ۱۰ - ۱۳۹۲

یک دیدگاه

راههای پرورش خلاقیت در کودکان

راههای پرورش خلاقیت در...

درتاریخ : ارد - ۱۹ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه