توصیه های مفید تغذیه ای در روزهای گرم تابستان

توصیه های مفید تغذیه ای در روزهای گرم تابستان

توصیه های مفید تغذیه ای در روزهای گرم تابستان :

روزهای گرم سال بالاخره از راه رسیدند. به نظر شما با این افزایش شدید دمای هوا باید در رژیم غذایی مان نیز تغییری اعمال کنیم؟ بله، پاسخ به این پرسش مثبت است؛ زیرا به این ترتیب از بروز مشکلاتی نظیر کم آبی و گرمازدگی پیشگیری می کنیم. این موضوع به خصوص برای کسانی که در این روزها قرار نیست تعطیل باشند و همچنان بیرون از خانه مشغول کار و فعالیت اند، اهمیت زیادتری دارد. از این رو، به سراغ دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران رفته ایم تا درباره این تغییرات راهنمایی های ایشان را بشنویم….

در فضای خنک غذا بخورید

هنگامی که وقت خوردن غذا می‌رسد، محیط اطراف را خنک کنید یا در فضای خنک غذا بخورید. غذا خوردن زیر آفتاب در هوای گرم اصلاً مناسب نیست. حتماً جای سایه و خنک را انتخاب کنید. غذاها هم نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند. نور مستقیم آفتاب مواد حیاتی غذاها مثل ویتامین‌ها را از بین می‌برد که به خصوص در مورد میوه‌ها و آب‌میوه‌ها بیشتر صدق می‌کند.

از این مواد غذایی کمتر بخورید

در هنگامی که درجه حرارت هوا از ۲۰ درجه سانتی‌گراد رو به فزونی گذاشت، باید مصرف غذاهایی مثل گوشت پرچرب، ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ، آجیل و انواع مغزها و دانه‌ها کاهش یابد. این بدان معنا نیست که مصرف مواد غذایی ذکر شده را کلاً قطع کنیم. جالب است بدانید که اتفاقاً این غذاها در بدن یک نوع احساس رضایت ایجاد می‌نمایند. مصرف این غذاها به مقدار کم باعث می‌شود از پرخوری، ریزه‌خواری و خوردن اسنک‌ها و میان وعده‌های ناسالم جلوگیری شود.

غذاهای سبک و کم حجم بخورید

در گرم‌ترین حالت‌های هوای تابستان حتماً به غذاهای سبک‌تر و کم حجم‌تر توجه کنید و آن‌ها را مصرف نمایید.
سعی کنید به طرق مختلف مقدار زیادی مایعات وارد بدن خود کنید. این موضوع می‌تواند از طریق مصرف سوپ سبزی‌ها، انواع نوشیدنی‌های گیاهی مثل چای سبز، عرقیات گیاهی و غیره تأمین شود.

همراه غذاهای سرخ کرده و گریل شده میوه و سبزی بخورید

با بالا رفتن درجه حرارت هوا به بالاتر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد، غذای اصلی مصرفی نباید غذاهای داغ و گرم باشد. غذاهای گرم عمدتاً متعلق به بهار، پاییز و زمستان هستند. حتماً متوجه شده‌اید که غذاهای سرخ‌کرده و غوطه‌ور در روغن و چربی و حتی تا حدودی غذاهای گریل شده به سیستم هضم انسان آسیب می‌زنند.
مایعات بسیار سرد به دستگاه‌های مختلف بدن آسیب وارد می‌کنند و به خصوص کار طبیعی کبد و معده را دچار اختلال کرده و گاهی در مسیر گوارش انسداد ایجاد می‌نمایند

روش گریل کردن غذا، آب غذاها را خشک می‌کند و لذا غذاهای پخته شده به این شیوه خشک‌تر می‌باشند. اگر در تابستان خواستید غذاهای سرخ‌کرده یا گریل شده مصرف کنید، یادتان باشد که حتماً در کنار آن‌ها از سبزی و میوه‌های سرد و مرطوب مثل گوجه‌فرنگی، خیار، کیوی، انبه و آناناس که آبدار هستند، استفاده کنید. این‌ها هم می‌توانند همراه گوشت پخته شوند و یا به صورت دورچین غذا و یا سالاد در کنار غذا مصرف شوند. این نوع تغذیه جبران خشکی و کم آبی غذاهای خشک و گریل شده را می‌نماید.

از غذاها و مایعات خیلی سرد کمتر بخورید

در روزهای گرم لازم است آب و املاح از دست رفته از بدن با افزودن کمی نمک به غذا جبران شود. استفاده از مایعات با درجه حرارت معمولی در تابستان بسیار مناسب‌تر از آب و مایعات بسیار سرد است. مایعات بسیار سرد به دستگاه‌های مختلف بدن آسیب وارد می‌کنند و به خصوص کار طبیعی کبد و معده را دچار اختلال کرده و گاهی در مسیر گوارش انسداد ایجاد می‌نمایند.

در هوای گرم باید از مصرف غذاهای چرب و سنگین در وعده‌های غذایی اجتناب کرد، زیرا این نوع غذاها در گردش خون نیز خلل وارد می‌کنند. با بالا رفتن درجه حرارت معمولاً افراد سبزی، سالاد، آب‌میوه و میوه بیشتری استفاده می‌کنند. دسرهای غذایی سرد معمولاً باعث ضعیف شدن سیستم گوارش می‌شوند.

پس به طور کلی باید از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد در تابستان اجتناب کرد. این نوع غذاها علاوه بر اثرات سوئی که بر کبد می‌گذارند ناراحتی‌های معده و مری ایجاد می‌کنند. همچنین مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد باعث می‌شود که عمل هضم غذا متوقف شده و فقط هنگامی که طحال و کلیه‌ها معده را گرم کنند مجدداً به عمل هضم ادامه می‌دهد. اگر مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد به صورت عادت درآید، می‌تواند کاملاً سیستم هضم را از کار بیندازد.
غذاها و نوشیدنی‌های سرد همچنین باعث جلوگیری از عرق کردن می‌شوند. اگر به هر حال با مصرف این نوع غذاهای سرد عرق می‌کنید، شما ذخایر انرژی قبلی در بدن را می‌سوزانید.

به غذاهای خود ادویه بیفزایید

اگر دچار ناراحتی معده نیستید، می‌توانید در روزهای خیلی گرم از ادویه‌های تند استفاده کنید. این امر باعث می‌شود شما بهتر عرق کنید. البته بهتر است ادویه‌ها و سبزی‌های تند مثل فلفل را همراه با میوه و سالاد مصرف نمایید. استفاده از مواد غذایی مثل تربچه، کاهو و میوه‌ها به همراه سبزی‌ها و ادویه‌های تند از تأثیرات منفی آن‌ها خواهد کاست.

منبع : همشهری آنلاین

همه درهم

دسته ها : سلامتی و پزشکی

برچسب ها :

ارسال یک پاسخ


آخرین مطالب ویژه

« تلگرام » چند میلیون کاربر ایرانی دارد؟

« تلگرام » چند...

درتاریخ : خرد - ۳ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

سپندارمذگان ، روز عشق ایرانی

سپندارمذگان ، روز عشق...

درتاریخ : بهم - ۲۸ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

لحظه تحویل سال ۱۳۹۳ و سال اسب

لحظه تحویل سال ۱۳۹۳...

درتاریخ : بهم - ۱۲ - ۱۳۹۲

یک دیدگاه

تازه ترین نوشته ها

زومبا چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟! | معرفی انواع زومبا

زومبا چیست و برای...

درتاریخ : آذر - ۲۷ - ۱۳۹۶

بدون دیدگاه

خواص بی نظیر خرما ! | از فواید خرما چه میدانید ؟!

خواص بی نظیر خرما...

درتاریخ : آذر - ۲۶ - ۱۳۹۶

بدون دیدگاه

چای سیاه و خواص درمانی بی نظیر آن

چای سیاه و خواص...

درتاریخ : خرد - ۵ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

با بالا رفتن سن پوستی زیبا داشته باشید

با بالا رفتن سن...

درتاریخ : ارد - ۲۹ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

طرز تهیه کباب کوبیده و جوجه کباب سنتی خوشمزه

طرز تهیه کباب کوبیده...

درتاریخ : ارد - ۲۸ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

چرا غسل جنابت باید انجام بگیرد؟

چرا غسل جنابت باید...

درتاریخ : ارد - ۲۸ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

تغذیه تکمیلی کودک چگونه باید باشد

تغذیه تکمیلی کودک چگونه...

درتاریخ : ارد - ۲۳ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

فواید پیاده روی بعد از شام چیست ؟

فواید پیاده روی بعد...

درتاریخ : ارد - ۲۰ - ۱۳۹۴

بدون دیدگاه

تبلیغات

  • نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه

مطالب پیشین همه در هم

سازمان تجارت جهانی WTO

سازمان تجارت جهانی WTO

درتاریخ : تیر - ۱۰ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

طرز تهیه شیرینی شکلاتی به ۳ روش

طرز تهیه شیرینی شکلاتی...

درتاریخ : ارد - ۲۹ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

نکاتی مهم برای سفر با کودکان

نکاتی مهم برای سفر...

درتاریخ : مرد - ۱ - ۱۳۹۲

یک دیدگاه

سلطان سلیمان و اتفاقات دربارش

سلطان سلیمان و اتفاقات...

درتاریخ : اسف - ۳۰ - ۱۳۹۱

۱۷ دیدگاه

توصیه هایی جهت سلامتی روزه داران

توصیه هایی جهت سلامتی...

درتاریخ : تیر - ۲۶ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

نوشیدنی ضروری برای بالا بردن ضریب هوشی دانش آموزان

نوشیدنی ضروری برای بالا...

درتاریخ : شهر - ۱۶ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

راهنمای شیک پوشی در فصل پائیز

راهنمای شیک پوشی در...

درتاریخ : شهر - ۲۸ - ۱۳۹۳

بدون دیدگاه

روغن مورچه معجزه مورچه ها

روغن مورچه معجزه مورچه...

درتاریخ : مرد - ۲۴ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

نکاتی برای خرید کفش ورزشی مناسب

نکاتی برای خرید کفش...

درتاریخ : شهر - ۱۴ - ۱۳۹۲

یک دیدگاه

برخی از نشانه های بیماری در گیاهان آپارتمانی

برخی از نشانه های...

درتاریخ : مرد - ۲۶ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

طب سوزنی چیست

طب سوزنی چیست

درتاریخ : ارد - ۱۲ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

سنجد و خواص بی نظیر آن

سنجد و خواص بی...

درتاریخ : خرد - ۲ - ۱۳۹۲

یک دیدگاه

استفان ویلیام هاوکینگ و طرح بزرگ

استفان ویلیام هاوکینگ و...

درتاریخ : ارد - ۲۲ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

بیماری آنفولانزا چیست؟

بیماری آنفولانزا چیست؟

درتاریخ : فرو - ۵ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

چند کاپ کیک شکلاتی بی نظیر

چند کاپ کیک شکلاتی...

درتاریخ : مرد - ۱۸ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

از برکات سحرهای ماه رمضان غافل نشوید

از برکات سحرهای ماه...

درتاریخ : تیر - ۲۶ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه

سیستم های خنک کننده در تجهیزات الکترونیک و کشف جدید

سیستم های خنک کننده...

درتاریخ : تیر - ۲۹ - ۱۳۹۲

بدون دیدگاه